Dreng / mand18 år
Her forleden oplevede jeg at min ven som kæmper med stress og depression prøvede hash for anden gang, og fik en lidt af et chock og gik i en form for psykose eller badt trip eller hvad det hedder.  Han er bange for at det har skadet hans hjerne permanent så hans læringsevne er svækket forevigt eller fordi han er så skrøbelig han mister kontrollen over sin egen hjerne.
Jeg kender ikke svarende og tør ikke love ham noget jeg ikke ved noget om, hvad kan jeg sige til ham?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig.
Man kan godt få en bad trip ved at ryge hash på den forkerte tilstand, i de forkerte mængder, m.m. Som regel kan man også blive lidt dårlig de efterfølgende dage og være lidt angst, paranoid, og lign., men hvis man kun har røget hash to gang er der ingen risiko for at man har ødelagt sin hjerne eller noget som helst i sin krop i øvrigt.
Så, du må gerne berolige din ven og sige at han ikke skal være bang for varige skader af de to joints han har røget. Når det er sagt, så virker til at din ven ikke får noget som helst godt ud af at ryge hash, og derfor vil det være klogere for ham at holde sig fra det i fremtiden.
Mvh
Eric