Spørgsmål i Brevkassen d. 20.4.2014

Depersonalisering

KategoriAndre stofferAngstBedøvende stofferCannabisFeststofferHashKonkrete bekymringerKrop og sundhedMDMAPot
kommentar

Spørgsmål fraDreng / mand20 år

Hej!

Jeg er for 48 dage siden stoppet med at ryge hash, efter et ca. 3 års misbrug. 
Det gik fint de første 12 dage, indtil jeg i en stressende situation fik et angst anfald, efterfulgt af depression og paranoia, og siden da har alt føltes som en drøm. Alt virker uvirkeligt. 

Jeg tog nytårs aften en stor dosis MDMA, på cirka 2-3 g og efter det følte jeg mig noget lignene, men det forsvandt efter cirka 1 uge.

Sker det her pga. at jeg er stoppet med mit misbrug eller pga. jeg måske dæmpede de symptomer jeg fik efter nytårsaften med hash? 

Jeg fik det forresten dårligere og dårligere af at ryge hash efter den episode, og er dermed stoppet.
Går det væk af sig selv?
Jeg har været til lægen og fået noget Lyrica, som er angst dæmpene som virkede de første 3 uger, men her for cirka 10 dage siden kom det tilbage. Paranoiaen er forsvundet, men jeg er utroligt bekymret hele tiden, og den her "drømmeverden" følelse er stærkere end før.

Venlig Hilsen D.

Hej D.

Først og fremmest vil jeg gerne sige tillykke med, at du er på vej videre efter 3 års misbrug. Selvom det har været hårdt den sidste tid, er jeg sikker på, at du er på vej i den rigtige retning.

Ud fra det du fortæller, tænker jeg, at den store dosis MDMA, som du tog nytårsaften, kan have påvirket balancen i din hjerne.

Du oplevede bivirkninger i ugen efter nytår og du begyndte at få det dårligt, når du røg hash. Dette kan være tegn på, at dit signalstof-system kom ud af balance.

Der kan dog også være en anden forklaring på din oplevelse af "uvirkelighed". Det kan være fordi, du vender tilbage til den "virkelige verden" efter 3 år med misbrug. Hvis du har været mere eller mindre påvirket af rusmidler i en lang periode, er dette måske den virkelighed, du har vænnet dig til og den "virkelige verden" kan virke uvirkelig.

Jeg kan ikke vide med sikkerhed, hvilken af disse forklaringer, der er den rigtige. Måske er begge forklaringer årsag til en ubalance i din hjerne og med til at skabe den "drømmeverden", som du beskriver.

For det meste vil balancen i din hjerne falde på plads efter noget tid. Hvis du har energi og overskud, tror jeg, det kan hjælpe dig meget at dyrke motion og spise sundt.

Hvis du ikke kan holde det ud eller bliver meget deprimeret er det vigtigt, at du igen søger hjælp gennem din egen læge.

Du må meget gerne skrive igen, hvis du har nye spørgsmål eller tanker. Jeg vil også meget gerne høre, om du får det bedre 🙂

Søren

0 kommentar

Skriv en kommentar

Relaterede spørgsmål

Pige / kvinde16 år

stofmisbrug hos unge – projektopgave

Vi er to elever fra Fredensborg skole Vilhelmsro, der gerne vil stille nogle spørgsmål. Vores overemne er “Udfordringer i det senmoderne samfund” og vores emne er således “Stofmis...
Dreng / mand14 år

Projektuge – Misbrug og afhængighed

Hej Vi er to drenge fra 8. årgang virupskolen, som har projektuge i uge 11. Vi vil gerne stille dig et spørgsmålsark, fra den 11. marts til den 15. marts, hvis det er muligt. Vi arbejder om “...
Pige / kvinde16 år

Hash

Min datter på 16 har desværre fået nogle venner der ryger puffbars og hash. Hun synes det et helt normalt at ryge hash. Hun har ADHD umedicineret og får Sertralin for angst. En aften tog hun på tur...
Se flere spørgsmål >