Dreng / mand17 år
Min søn på 17 har fortalt at han siden han begyndte i gymnasiet i sommer har røget hash med nogen fra klassen. Især oktober og november røg han 1-2 gange ugentlig også i hverdagen. Siden december har han kun røget 2 gange ifm fester og ønsker at stoppe helt, både fordi han kan mærke at det ændrer ham i dårlig retning men især fordi hans kæreste ikke vil acceptere det. Han hænger ikke sammen men dem han røg med efter skole mere, for ikke at blive fristet. Han har passet sin skole og sit fritidsjob fuldstændig mens det har stået på. Generelt har vi et tæt forhold til han, hvor han ofte kommer til os og snakker og betror os ting. Vi har sagt til ham at vi ikke accepterer at han ryger, at vi vil teste ham jævnligt og at tester han positiv skal han snakke med en misbrugskonsulent. Det er han indforstået med. Vi har også rost ham for at fortælle det og for at ville ud af det og vi har fortalt ham at vi vil hjælpe ham alt hvad vi kan. Vi er utrolig bange for at han falder i igen, og ønsker råd om hvordan vi skal reagere hvis han tester positiv. Hvordan støtter vi ham bedst samtidig med at markere at det er fuldstændig uacceptabelt at han ryger hash.

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Hvor lyder det til at I har et ret godt forhold til jeres søn, det er ikke noget man skal tage forgivet. Den tillid han har til jer og jeres tydelighed omkring grænser er vigtigt især nu hvor der er ”slinger i valsen”.
han har allerede tage konsekvensen af hans ønske om ikke at ryge igen ved at lægge afstand til dem han gik med på det tidspunkt. Han har reflekteret over at det ikke gør noget godt for ham og der er for meget for ham at miste både på den korte og lange bane.
I spørger til hvad I skal gøre og lad mig starte med at sige at jeg syntes det I har gjort indtil nu, er ret godt. Nu er det vigtigt at det I siger også er det I gør.
Så hvis I tester ham positivt, så kan I være nysgerrige undersøgende på hvad der skete, hvad gjorde det svært at sige fra, var der gruppepres fra andre, var han fuld og kom til det eller noget helt tredje som førte til at han røg. Lige meget hvad, så har I også sagt at han skal tale med nogen om det og den del skal I også holde fast i.
Som forældre er det ikke en sjov rolle at blive kontrollerende og det kan give mane tanker og bekymringer omkring trivsel en ens søn. Til tider svært at finde balancen mellem de nysgerrige spørgsmål til et alm. Unge liv og så ”fiske” efter om der er noget at være bekymret for. I lyder til at være en familie der nemt kan tale sammen uden at der kommer til at ligge en stemning af anklager i luften, så hold fast i frirummet hvor det er rart at tale sammen både om det sjove, det lette og det svære.
De bedste hilsner
Løkke