18 år
Jeg vil gerne stoppe med at ryge, men jeg er bekymret for at tage på i vægt, da det skete sidste gang, jeg prøvede. Hvordan kan jeg undgå det denne gang?

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Det er et godt spørgsmål du stiller, og lyder både som det er velovervejet og at du er i planlægningsfasen.
Der er det med tilbagefald til afhængigheder at det fortæller os noget om hvad der skal planlægges bedre eller hvad vi skal være forberedt på der kan ske. Så godt at du prøver at få stoppet op igen.
Nikotin øger stofskiftet en lille smule og derfor er der mange der tager lidt på når de stopper med at ryge. Du vil sandsynligvis opleve at du får en øget appetit efter snacks dette skyldes dit blodsukkeret der lige skal finde sit niveau igen. Det kan derfor være vigtigt, er at huske at bytte nikotinen ud med nye sunde vaner og måske i en periode have et øget fokus på at leve aktivt, spise sundt, mange små måltider, drikke masser af vand og have en god portion tålmodighed så er jeg sikker på at du kommer godt i mål.
Jeg vil ønske dig alt det bedste
Løkke