Dreng / mand29 år
Hej jeg er en ung mand på 29 år som står og skal giftes her til næste år med min kæreste. Jeg har dog et KÆMPE problem/trang/misbrug. Jeg kan simpelthen ikke lade være med at tage intimt kontakt med andre kvinder. Dette har stået på i rigtig rigtig mange år nu igennem flere forhold. Jeg ved virkelig ikke hvorfor jeg har trang til det, jeg ved bare at jeg nærmest får det som en ludoman der er på afvænning, og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Men et eller andet skal der ske, ellersfår jeg aldrig et forhold der varer mere end 2 år. Det virker måske meget bizart og lyder af ingenting, men det er et KÆMPE problem for mig. Håber der findes et svar. Mvh: tømreren

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du må undskylde at det har taget mig lang tid at besvare din mail, men jeg har været meget optaget med andre skriveopgaver i de sidste uger.
Først og fremmest, tillykke med at du skal giftes næste år.
Den slags problem du beskriver hører ikke rigtig til dem hvor vi, i Netstof, har en velfunderet mening om, men jeg går ud fra at hvis du skriver til os/mig, er det fordi (som du nævner det) at du oplever dit problem som en form for misbrug.
For at holde mig til noget jeg ved noget om,  kan jeg fortælle dig at der er mange veje for at komme ud af et misbrug, nogle veje virker for nogle mennesker, andre veje for andre mennesker, men desværre er der ingen metode som virker for alle.
Jeg forestiller mig at du har allerede prøvet mange gange at stoppe ved. f.eks. at love dig selv at "når jeg slukker computer, er det slut" eller " i morgen stopper jeg", og hvis det ikke er lykkes, så må du nu prøve en anden vej.
Min meste oplagte råde er, at du nu skal gå ud fra at du ikke kan kontrollere dit "misbrug" med din viljestyrke og derfor skal lave en plan for at stoppe som går udenom din vilje, lidt på samme måde som alkoholikere kan vælge at tage Antabus for ikke at skulle hele tiden forholde sig til om de vil eller ikke vil drikke eller at ludomane lader sig nægte adgang til kasinoer.
Nu at dit problem er at du skriver med andre kvinder, så er det ikke så nemt at "løse" som f.eks. at tage Antabus, men jeg forestiller mig at det må være noget med at du skal melde dig ud af de forskellige fora hvor du mødes med disse kvinder, og begrænse dit forbrug af computer og smartphone så meget som muligt de næste 3-4 uger (så de giver dig tid til at blive "afgiftet").
Som du skriver det, vil du helt sikkert få en eller anden form for "abstinens", men som regel forsvinder den slags ting forbavsende hurtigt for de fleste mennesker.
Til gengæld vil du sandsynligvis opleve en stærk ambivalens, som gør at du vil finde alle mulige begrundelser og undskyldninger for ikke at lave og følge din plan. Du vil muligvis tænke at ideen er dum, at planen ikke virker, at det kan ikke gøre en stor forskel at du bare skriver en enkelt gang til en gammel veninde, at brylluppet er først om et år og at du har masser af tid foran dig, m.m.
Hvis det kan trøste/hjælpe dig, kan jeg fortælle dig at alle de mennesker jeg har mødt som kom "på den anden side" af misbrug, blev glade for det og kunne se hvor barnlige deres argumenter for ikke at soppe var.
Når det er sagt, så skriver du " Jeg ved virkelig ikke hvorfor jeg har trang til det" samt at du har "en sygelig trang", og disse ting får mig til at tænke at du både oplever at dit problem muligvis har en mening som du ikke kan gennemskue, samt at du oplever at din trang kommer fra sider af dig selv du ikke rigtig har kontakt til. Som psykolog, kan man ikke høre det uden at tænke at det typisk er ting som man kan bearbejde og afklare ved at snakke med en psykolog…så, hvis du har mod på det, vil jeg anbefale til at tage nogle samtaler med en psykolog.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
Held og lykke med at stoppe
Eric