Dreng / mand31 år
Hvor stor procentdel der ender ud i et misbrug af eks kokain og amfetamin ender med at komme ud af det ? Hvis vi snakker et slemt misbrug og ikke bare et weekend misbrug.

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
foto
Tak for spørgsmålet.
Svaret kommer lidt an på hvordan man anskuer problemet, så du vil kunne få forskellige svar alt efter hvem du spørger.
Langt de fleste kommer ud af en stofafhængighed, men det kan tage nogle forsøg.
• Rigtig mange stopper af sig selv, uden nogen kontakt til behandlingssystemet.
• Omkring 50% af dem der henvender sig til rusmiddelbehandling og gennemfører et behandlingsforløb, er stoffri ved forløbets afslutning, og er stadig stoffri, når vi følger op på deres behandling 9 måneder efter.
• Hvis det ikke lykkes i første forsøg, kan det være nødvendigt at tage endnu et behandlingsforløb.
• Hvis man er afhængig af opioider, kan man i visse tilfælde få tilbudt medicin, der kan træde i stedet for stofferne, og så kan man faktisk leve et ret almindeligt liv, mens man langsomt trapper ud af medicinen.
Så prognosen er faktisk ret god, hvis man vil ud af et stofmisbrug 🙂