Dreng / mand24 år
Jeg har i 4 måneder nu oplevet både fysiske og psykiske symptomer efter en bytur, hvor jeg blandede alkohol og hash. Det skal siges at jeg ikke ryger hash jævnligt, men måske 2-3 gange om året. Denne aften tog jeg omkring 2-4 sug af en joint og mærkede egentlig ikke den store effekt. Da jeg vågnede dagen efter havde jeg en mærkelig følelse i kroppen, men lod det passere som tømmermænd. Senere op af dagen var symptomerne dog ikke aftagende, hvilket gjorde mig nervøs. Dette resulterede i et angstanfald, som var en ny oplevelse for mig. Her 4 måneder efter er jeg stadig mærket af en uvirkelighedsfølelse, som om alting virker anderledes. Selvom jeg er et bekendt sted kan det føles fremmed. Derudover har jeg svært ved at holde fokus og koncentrere mig over længere tid, da min hjerne bliver ‘”træt”. Jeg lider også af tinnitus og flimmer for øjnene i svingende grad. Har været ved lægen flere gange, som har taget blodprøver, der viser sig upåfaldende. Derfor har jeg søgt mig frem på nettet i håbet om afklaring. Jeg faldt over et angstsymptom kaldet depersonalisation/derealization, som jeg føler passer ret godt på de symptomer jeg oplever. Er det noget i kender til? og hvad kan man gøre for at komme ud af denne tilstand?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig,
Du skriver om et meget sjældent fænomen som jeg kun har hørt om få gange. Så få gange at jeg ikke ved hvad jeg skal tænke om: er det en meget sjælden effekt af hash? var der noget andet end hash i den joint du røg?  har du en psykisk lidelse som blev aktiveret af hashen/jointen? er angsten og de andre symptomer ikke noget du bilder din ind? skete der noget andet denne aften som bedre kan forklare din reaktion end de sug du tog på jointen?
Det meste af forskningen på området tyder på at rygning af hash ikke skaber varige symptomer/effekter, især hvis man, ligesom dig, er voksen og ikke ryger hash dagligt eller meget ofte.  På den anden side, er det også kendt at en “overdose” af hash (f.eks. hvis man spiser en hashcookie eller ryger en hash som indeholder meget THC) kan skabe psykotiske symptomer, hvor man får de depersonalisation/derealization oplevelser du beskriver, men som regel forsvinder de efter få dage.
Når det er sagt, man plejer at få symptomerne/effekter ret hurtigt efter at man har røget hashen, og 2-3 timer efter, hvis man har spise den, og ud fra det du beskriver, virker det til at du først fik det mærkeligt dagen efter.
Så, mit bedste bud er enten, at har du en psykiske lidelse som er blevet aktiveret at den joint du røg (eller måske den alkohol du drak), eller at der er sket noget andet den aften som kunne være årsagen til de ændringer du beskriver. F.eks. kunne det være noget så enkelt som at du faldt/slog dit hoved og fik en lille hjernerystelse, hvilket vil forklare rigtig godt hvorfor du bliver træt og har svært at holde fokus.
Dermed er det usandsynligt at man kan se noget som helst om dette i dit blod eller i andre  fysiologiske markører.
Min bedste råd er at du beder din læge om at få en psykologisk eller psykiatrisk udredning for at afklare hvad er årsagen til din situation. Som sagt, virker “hashen” ikke på mig som den første eller den meste oplagt hypotese, selv om man ikke kan helt udelukke den.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Bh
Eric