Pige / kvinde16 år
Hej er en pige på 16 år. Har en kæreste en pap far og en mor og så os en lillebror men altså jeg har harft selv mordstanker siden min kæreste var mig utro og at mine forælder begyndete at Ignore  mig og skælder mig ud. Jeg har skåden i mig selv tagede piller men når jeg prøver at stoppe med at skære i mig selv eller er på vej til at tag piller så begynder jeg at gærede og så gør jeg det bare. Men vil og søre hjælp NU håber bare at du kan hjælpe mig?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Lad os tage hvert problem for dig.
At din kæreste har været dig utro kan ikke være en stor overraskelse eller en stor katastrofe når man er teenager. Det er den periode i livet hvor man går ud i verden og har lyst til at afprøve en masse ting. Det vil helt klart have været bedre hvis han havde slået op med dig først, men sådan blev det ikke, og for mig at se er der ingen grunde til at pine dig selv mere end nødvendigt med det. Du skal nok finde en ny kæreste du bliver rigtig glad for…og hvis du lader være med at begå selvmord, så skal du nok finde ud af at man kan blive rigtig ked af det over et brud, men at der er en grænse på hvor længe det varer…på et tidspunkt bliver det hverdagen igen.
At dine forældre ignorer dig eller skælder ud er mere bekymrende? Hvis du oplever at de er helt urimelige, så skal du sige det til dem på den mere voksen måde du kan, og hvis det ikke hjælper, så skal du søge hjælp hos en voksen som du stoler på: en lærer på din skole, en af dine venners forælder, nogen fra din familie, m.m.. Hvis det er helt håbløst, så henvende dig til kommunekontoret. De har pligt til at hjælpe dig. Er du i tvivl, så skal jeg hjælpe dig med at finde et tlf nr. du kan ringe til.
Endeligt, må jeg sige at det er en rigtig dårlig i de at tage piller eller skære i sig selv. Det kan godt være at det giver lidt ro…men man bliver ikke klogere af det, og det kan hurtigt blive en rigtig dårlig vane hvor hver gang der sker noget dårligt i ens liv, det første man tænker på er at skade sig selv på en eller anden måde. Tror mig eller lad være, men man bliver aldrig færdig med at få problemer i sit liv…så det bedste man kan gøre er at have en positive indstilling til dem og f.eks. gå ud fra at problemer er til for at blive løst…og hvis man møder problemer som ikke kan blive løst ( f.eks at dine kæreste har været utro), så det bedste er at lade være med at bruge alt for meget tid og kræfter på dem.
Og så, til allersidst. Hvis du virkelig oplever at dine tanker om selvmord er så stærke at du faktisk kunne finde på at begå selvmord, så skal du kontakte din læge, og så skal han/hun hjælpe dig med at komme ud over det.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du er i tvivl.
God weekend
Eric