Pige / kvinde15 år
Hej
Vi er 2 piger der er ved at skrive projekt opgave i 9 klasse omkring stofmisbrug, så vi tænkte i måske kunne hjælpe?
Hvilke udfordringer giver det at have en misbruger i familien?
Hvad kan familien gøre for at hjælpe?
Mvh Sofie og Julie

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Det er altid en stor udfordring, for hvis du ikke tænker dig om risikerer du nemt at blive en del af problemet – ubevidst at støtte misbruget. Hvis du ikke gør noget vil misbruget på sigt ødelægge forholdet, så selv om det virker som om tingene bliver værre når du begynder at gøre noget, så er det på sigt din eneste mulighed for at bevare et sundt, sjovt, kærligt forhold, at gøre noget og kræve at vedkommende går i behandling.
Når det ikke er en konkret situation vi taler om bliver det et generelt svar.
For det første er det vigtigt, at du som familie bliver enige om hvad er reglerne her i vores hus, hvad vil jeg være med til og hvad synes jeg ikke er ok. Er det ok at han ryger herhjemme? Er det ok han ryger i det hele taget? Er det ok han ryger en gang om ugen med vennerne? osv.
For det andet når du har fundet ud af hvad "reglerne" er i dit hjem, er det vigtigt du finder ud af hvad er konsekvenserne hvis han overtræder "reglerne" ?? Skal han flytte? Flytter jeg selv? osv.
For det 3 er det vigtigt at du ikke siger noget du ikke kan overholde eller kontrollere
For det 4 synes jeg det er vigtigt, at du som minimum kræver at den det drejer sig om søger noget professionelt hjælp, for du kan som pårørende ikke være behandler for en du holder af, det virker ikke og det er på sigt med til at ødelægge relationen/forholdet.
mvh
Flemming