Pige / kvinde15 år
Jeg har røget siden jeg var 13 år gammel, og lige meget hvad jeg gør kan jeg ikke stoppe. Jeg er begyndt at kunne mærke at jeg ikke kan løbe nær så meget, jeg har mistet smagsløg og lugtesans og jeg har ofte ondt i hovedet. Hvad gør jeg for at stoppe???

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Tusind tak for dit spørgsmål.
Nikotin er et stimulerende stof, som man ved længere tids brug, bliver afhængighed af. Tænker at det netop er det du oplever.
Din krop er tilvænnet stoffet og vil reagere når “den føler underskud” og du vil føle tilpashed når du igen har indtaget nikotin. Du har også trænet din hjerne til at være rus-søgende når du f.eks. udfordres, presses eller bare hygger sammen med vennerne. Det har du “trænet” i  2 år. Det betyder at du er nødt til at øve din krop og hjerne til noget andet – til at undvære. Det betyder også at du ikke kan lytte til det din krop fortæller dig eller tro at du kan drives af lyst.
Det er faktisk rigtig fint at du oplever negative konsekvenser af det. Så det er en god ide at vende dine tanker om.  Så du skal tænke at du HELLERE vil kunne løbe, end ryge. At du HELLERE vil have penge til ……….. end bruge penge på noget der vare så kort tid. Og så skal du beslutte dig for at overkomme det ubehag der kommer ifbm at stoppe.
Held og lykke med det – det er lettere end du forstiller dig – i hvert fald når du har gjort det og ser tilbage.
Bedste hilsner fra Lone og ex-ryger 😉