Dreng / mand
Hej.
Jeg er en dreng på 19, som har en fantastisk kæreste på 17. Vi har været sammen i snart 2 år. Alting har gået perfekt. Hun er en glad pige og meget løs på livet. Hun tager alt som det kommer og bekymrer sig ikke om meget.
Vi bor ca. 2 timer fra hinanden så vi ses ikke dagligt. Vi stoler 100% på hinanden, men her på det sidste har hun været mega bekymret om mig. Hun sms'er til mig hele tiden for at spørge om jeg er ok o.s.v, og hvis jeg ikke svarer inden 5 min. begynder hun at få panik. Hun ringer så hele tiden indtil jeg svarer telefonen.
Sidst da hun sms'ede var jeg på arbejde så jeg havde ikke telefonen lige der. Da jeg så senere tog telefonen havde jeg fået over 10 sms'er fra hende og hun havde ringet til mig og mine venner for at se om jeg var ok. Alt dette skete indenfor en time.
Jeg prøver jo at ha' min telefon med mig hele tiden og svare direkte når hun skrive, men det er ikke altid jeg kan.
Hun siger selv at der er noget inde i hendes hoved der gør det. Selv ved hun at det er dumt og hun ved også godt at jeg er ok. Hun er ikke så glad mere, men er hele tiden bekymret.
Jeg er meget bekymret om hende. Håber du kan sige mig hvad der er galt og hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende. Det er jo ret trist at se hende sådan der hver dag.
Mange tak!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Du lyder da til at være en rigtig rar kæreste! Det skal selvfølgelig ikke være sådan for nogle af jer at dagligdagen er fyldt med bekymringer. Det kunne lyde som en angstproblematik din kæreste har. Med angst kan man få det sådan, at man meget af tiden er bange og bekymret for at der sker andre eller en selv noget og derfor bruger meget energi med at kontrollere. Jeg synes du skal råde din kæreste til at gå op til sin læge og fortælle ham/ hende om hvordan hun har det. Så kan lægen hjælpe eller henvise videre til den rette hjælp! Held og lykke med det!
Mange hilsner Silas