Dreng / mand17 år
Hej Min ven har købt 1 gram MDMA af hans ven og vi har aftalt at tage det sammen. Vi er lidt i tvivl om hvor meget vi skal tage og han siger, at hans ven har fortalt ham, at vi bare kan tage halvdelen hver. Jeg er dog lidt i tvivl om det er for meget

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
Kære brevkasseskriver,
Det er super godt, at du skriver ind. Din tvivl er nemlig helt berettiget, og du bør lytte til den.
Du spørger, om det er for meget at dele 1 gram MDMA i to, så I hver får et halvt gram. Det korte svar er: Ja, det er alt for meget.
Her er forklaringen på, hvorfor din vens forslag er risikabelt:
Doseringen er alt for høj
En “almindelig” rusgivende dosis MDMA ligger for de fleste mellem 75 og 125 mg
Hvis I tager 0,5 gram hver, svarer det til 4-5 gange en normal startdosis.
Når man kommer op i de mængder, stiger den positive effekt ikke nødvendigvis – til gengæld eksploderer risikoen for bivirkninger. Det kan føre til overophedning, kramper, ekstrem angst/paranoia og i værste fald forgiftning.
Sådan regner man en sikrere dosis ud:
Da I ikke har prøvet det før, kender I ikke jeres krops reaktion. En tommelfingerregel inden for skadesreduktion lyder:
Maksimalt 1,5 mg MDMA pr. kg kropsvægt.
Hvis du eksempelvis vejer 60 kg, vil regnestykket hedde: 60 x 1,5 = 90 mg. Altså 0,09 gram.
Din vens forslag på 0,5 gram er derfor langt over, hvad selv en stor, voksen mand bør indtage.
Det er næsten umuligt at dele 1 gram pulver præcist op i små doser på 0,05 gram med det blotte øje. Man kommer meget let til at tage for meget. Hvis I beslutter jer for at gøre det, er det vigtigt at bruge en meget præcis vægt.
Selvom vi på Netstof ikke anbefaler at tage stoffer, ved vi, at nysgerrigheden kan være stor. Hvis I vælger at gøre det, så pas på jer selv og hinanden ved at følge disse råd:
• Tag en lille brøkdel af det gram (ca. 1/20) . I kan altid tage mere, men I kan ikke tage det ud af kroppen igen, når det først er slugt.
• Der kan gå op til en time eller mere, før det virker. Mange begår den fejl at tage mere efter 30 minutter, fordi de “ikke mærker noget”, og så rammer det hele på én gang.
• Drik ca. en halv liter vand i timen, hvis I danser/er aktive. Mindre, hvis I sidder stille.
• Det er altid sikrest at have en “trip sitter”, der ikke er påvirket, som kan hjælpe, hvis I får det dårligt.
Din ven har sikkert gode intentioner, men hans viden om dosering er desværre forkert og farlig. Vis ham gerne dette svar, så I kan passe på hinanden.
Til sidst vil jeg bare bede jeg overveje en ekstra gang om det overhovedet er en god ide… Hvad ønsker I at få ud af oplevelsen, og er det risikoen værd? Prøv evt. vores “psykedeliske test” som kan findes ved at følge dette link: Mig og de psykedeliske stoffer – Netstof
Med venlig hilsen Thorsten