Pige / kvinde38 år
Hej Jeg er Storsøster som er meget bekymret for min lillebror på 23 Han er har hverkend uddannelse , arbejde eller et sted at bo. Han bo rundt omkring hos sin kammerater og har kun en rygsæk med sig rundt Her forleden fik jeg ham på besøg han lugter af smøg og røg og ligner en som ikke har sov i flere dag Han bed om ordenligt mad og om han må overnat og selvfølgeligt sov han her hos mig Han fortalt han har et arbejde, den tror jeg ikke helt på men alligevel roser jeg ham for det. Men så sket der noget uforudset og jeg følt mig så dumt En af hans venner skrev til mig og spørger efter ham da han skyldt ham penge for et par dyre sko som han ikke en gang har råd til De sko så Jeg og han sagde det fik han af en ven da den ven skyld ham penge Så den historie nåede han lige at lave om på selvom det var ham som skyld den ven penge Jeg fik det at vide og har læst beskeder som han gar skrev med hans ven Han har ikke skrev andet end løgn masser af løgn Jeg er så skuffet og ked af det over ham Jeg har gjort meget for ham og nu ved jeg ikke hvordan jeg skal gøre ved ham og ved det. For når han fortæller os ting så vat det andre mennesker som er galt med og ikke ham Vores forældre har også gjort meget for ham og nu kan de ikke gør mere da de begge er meget syge Så jeg som Storsøster står her alene med den lillebror Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal gøre og hvor jeg skal start Jeg har selv en familie og har to små børn plus en psykisk problem så det her fylder virkeligt meget i mit hoved lige for tiden Håber I kan komme med et råd og jeg glæder mig til at høre fra jer J

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej Storesøster
Ja, det lyder rigtig nok som om din bror ikke helt har styr på sit liv, på den gode måde i hvert fald. Men han ”overlever”. Jeg vil sige at han hutler sig igennem hverdagen. Det betyder at han skaffer sig penge og bolig på en kreativ og akut måde. At han ikke har en langsigtet plan for at klare sig, det er mere sådan noget han tager sig af fra dag til dag.
Det kan have sin årsag i alt muligt, som du kan blive oprigtig undrende og nysgerrig på.
Hvis du vil tale med ham om det, er det en god ide at ”invitere” til en seriøs snak som I har sat tid af til. Sådan at han er forberedt på at det er hans trivsel i skal snakke om.
Du skal dele din bekymring med ham og du skal holde dig til det du rent faktisk kan se og som du undre dig over. F.eks. at han ikke tager på arbejde eller i skole, at der er penge (og sko) mellem vennerne, at han ikke har et sted at bo, at han virker usoigneret osv.
Når din bror lyver for dig, er det helt sikkert for ikke at gøre dig bekymret, for at undgå konflikter med dig og fordi han formentlig har gang i noget der ikke stemmer med jeres værdier om rigtig og forkert.
Hvis din bror vil have din hjælp, kan du hjælpe ham til hans hjemkommunes ungeafdeling – du kan finde tilbud i din kommune her. Der kan han få råd og vejledning og anvisning til behandling, hvis det handler om misbrug.
Bedste hilsner
Lone