17 år
Hej jeg skriver fordi jeg i noget tid har gået og tænkt over om jeg er på vej ud et dårligt sted. Når jeg bliver tilbudt stoffer, Coke eller mdma er det som om jeg ikke kan sige nej, der kan godt gå noget tid imellem men det er det samme hver gang. Det er som om jeg ikke kan sige fra. Har ikke taget stoffer mange gange men er bange for det skal gå galt. Når jeg drikker ser jeg ikke nogen konsekvens i det og kan også godt finde på at prøve at opsøge det. Hvad skal jeg gøre

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tusind tak for dit spørgsmål.
For det første skal du vide at du er ikke alene med den følelse du beskriver!!
Jeg kan godt forstå at du er urolig! Det lyder som om du færdes i et  miljø, hvor der ofte bliver taget stoffer.
Det er mega sejt at du indtil videre har sagt nej.
Jo flere i ens omgangskreds der tager stoffer, jo større er risikoen for at man på et tidspunkt falder i og prøver selv. Som tiden går bliver sværere og sværere at sige fra. Også fordi det kan føles som om man går glip af noget og fordi man kan risikerer at blive holdt udenfor. Risikoen øges kraftigt når man er fuld. Mange prøver stoffer første gang når de har drukket, fordi man bliver mere risikovillig når man er påvirket.
Der er ingen nemme løsninger, men her kommer et par bud.
-Hvis der er en god ven i din omgangskreds, kan du drøfte din udfordring med vedkommende. Så er der en der kan hjælpe dig med at tage den rigtige beslutning, når det brænder på.
-Du kan aktivt fravælge det miljø du får tilbudt stofferne i, og opsøge en anden vennegruppe, der ikke tager stoffer.
-Du skal stoppe med at drikke hvis du alligevel færdes i miljøet. Alkohol kan nydes med “gode” venner i trygge omgivelser, hvor du ved du ikke bliver tilbudt stoffer.
Jeg håber mit svar er til hjælp, ellers er du meget velkommen til at skrive ind igen.
Mange hilsner
Morten