Pige / kvinde20 år
Hej.
Jeg ved ikke om det er det rette sted at spørge. Men jeg er ved at blive skinssyg over at min kæreste stadig er venner med nogle piger han har været sammen med i sin fortid.
Mig og min kæreste har været sammen i 8 måneder og bor hver for sig. Han bor sammen med 4 andre venner og de har rigtig mange fællesvenner sammen. Det er desuden en meget underlig vennegruppe, hvor "alle har været sammen med alle" på kryds og tværs. Men I denne gruppe af fælles venner er der 3 piger min kæreste har været sammen med. Bl.a. En ekskæreste, en han har haft sex med og en som han har kysset med. Jeg har det rigtig svært med det. Det er specielt hårdt, når jeg er på besøg hos min kæreste og de os er der. Jeg kan jo ikke sige han ikke må være venner med dem, når det er fællesvenner. Men det er ren selvtotur, at være i nærheden af dem. Jeg får diverse forestillinger i hovedet!! Jeg ved ikke om det er mig der bare er jaloux eller hvad det er. Havde en ekskæreste igennem 3 år som var mig utro mange gange og kunne derfor ikke klare at han havde pigeveninder. Jeg ha virkelig åbnet op for denne mulighed med min nuværende kæreste, for stoler på ham, men kan simpelthen ikke klare de her piger.
Og det værste var jeg en dag spurgte ham om han havde været sammen med en af hans gode veninde i den her flok, fordi jeg ville vide det og til det sagde han nej. Jeg fandt så ud af at de har kysset i fortiden her til nytårsaften, fordi hun stod og snakkede med nogle om det. Fedt… Så har han os løjet og self for at beskytte mig. Jeg ved man skal accepterer hinandens fortid, men det er svært når man hele tiden bliver remined om den!! Hjælp hvad skal jeg gøre?:(

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
For at være helt ærligt, så nej, jeg er ikke den rette at spørge, både fordi jeg er en mand som er et helt andet sted i sit liv end dig… og så fordi jeg er ikke jaloux anlagt. Da jeg var unge var der en sanger –Sting- som sang ” If you love somebody, set them free”…og det lød så rigtig i mine ører at jeg har siden brugt det som retningslinje når jeg var i tvivl.
Men nu at du har sendt din mail, vil jeg gerne prøve at besvare den.
Du har fuldstændig ret i at hvis din kæreste befinder sig i en vennergruppe hvor man har sex eller kysser hinanden på kryds og tværs, så er der større sandsynligheder for at han en dag kommer til at kysse eller går i seng med en af pigerne fra gruppen… med mindre han er meget standhaftig… men sådan virker han ikke helt ud fra det du skriver.
Når det er sagt, så er det måske mere frugtbar at kigge mod dig selv. Hvis det er meget vigtigt for dig at folk ikke er utro, og at du føler dig usikker når din kæreste er sammen med sine pigevenner, hvorfor vælger du så at have en kæreste som lige præcist har en masse pigevenner (og mere endnu, at det er gruppe som er lidt frisindet ift tro-og utroskab)? Og hvorfor vælger du ikke en kæreste som vil bo sammen med dig…og hvorfor var I ikke sammen nytårsaften?!
Nu tænker du måske ”ja, men det er ham jeg elsker”. Og så vil jeg gerne svare, for det første at man kan blive forelsket i rigtig mange mennesker, og at hvis du stadig tror på ”den eneste en”, så held og lykke med det…
Og så hvis du er virkelig dybt forelsket i din kæreste, så skal du så accepterer at tage ham som han er. Hvis du begynder at tjekke ham eller at vil lave om på ham, så er der store sandsynligheder for at han ikke vil opleve det som specielt tiltrækkende.
Så, mit bedste råd er at du bruger lidt tid på at tænke på hvorfor du vælger at sætte dig selv i en situation som du slet ikke bryder dig om….og så at du bruger lidt tid bagefter med din kæreste på at snakke om hvordan I ser på jeres kæresteforhold (om det er ok at kysse ”udenom”, om det er ok at lyve lidt…og om det er ok at være jaloux).
Held og lykke med det.
Eric