Dreng / mand
Hej brevkasse.
Jeg er en dreng på 17 år. Jeg har gået rundt med en trykken i hovedet og ondt i maven i ca 1½ år nu.
Det er ikke fordi jeg har for meget at lave eller noget med stress, jeg føler mig bare uduelig, virkelig uduelig, Jeg har aldrig rigtigt følt at jeg har gjort gavn, jeg føler mig bare helt ubrugelig og uduelig. Ser du, en af de ting som går mig allermest på lige nu er min uddannelse, jeg gik kun ind i den uddannelse fordi min bedsteven gjorde. jeg ved allerede at det ikke er noget for mig. Så har gået rundt og tænkt på at hoppe over til en anden uddannelse. men der kommer den igen. Jeg aner ikke hvad det skulle være, kan ikke komme i tanke på noget som helst jeg ville kunne bruges til og der er bestemt ikke noget der lyder attraktivt.. Jeg føler mig svag, min juleferie startede d23 dec. og slutter d9 jan. nærmest hver aften i min juleferie er gået med at tænke på dette og græde, Der skal næsten ingenting til mere. Jeg tror ikke at jeg har nogen fremtid foran mig.
Mine forældre eller venner ved ingenting om dette. Jeg er også bange for at indrømme det overfor dem.
Jeg vil gerne virke stærk men det er jeg bare ikke, slet ikke.
Skrevet af: Jonas

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Jonas
Først og fremmest er det vigtigt at få snakket med en voksen, du har tillid til, om hvordan du har det. Så trist skal man ikke gå og være og slet ikke i så lang tid. Det lyder som om din tillid til dig selv og dit selvværd er på en hård prøve og det kan man f.eks. få hjælp til f.eks. ved at gå op til egen læge og evt. blive henvist til sådan en som mig…en psykolog. Det er dog godt at starte med at tale med dine forældre, hvis du har et forhold til dem, hvor det kan lade sig gøre. Har du ikke lyst til at gå den vej kan du evt. prøve at kontakte ”Ung på linie” via telefon eller chat. Derudover er det meget almindeligt, at man som 17 årig ikke ved hvad man har lyst til af uddannelse, sådan er det for mange…så gælder det om at få prøvet nogle forskellige ting. Afsluttende vil jeg sige at jeg synes det er stærkt også at kunne vise sin sårbare side….så jeg håber du hurtigt får snakket med nogen…
Mange hilsner fra Silas