Dreng / mand20 år
Hej
Min lillebror på 20 år er begyndt at hænge ud med forkerte fyre i lang tid. Vi har prøvet alt for at få ham væk og på rette spor men uden lykke. Han lytter ikke og lever sit liv uden frygt. Hvis vi snakker med ham og konfrontere ham begynder han at afvise alle anklagere imod ham.
Vi ved han tager stoffer som gøre ham skør og hjernedød siden han ikke kan se alvoren i hvor forkert det er og hvordan det påvirker familien gang på gang når han havner i vanskeligheder. Vi har også snakked med ham om at få ham i behandling men han afviser at han tager stoffer.
Vi ved ikke hvordan vi skal få ham ud af alt det her og få ham til at indse at det ødelægger hans liv.

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej
Du har skrevet til lægebrevkassen, men dit spørgsmål er blevet besvaret af en rådgiver fra pårørende-brevkassen, som bedre kan rådgive dig om din situation. Du kan se svaret her:
Hej storebror/søster
Tak for dit brev. Det er meget tydeligt at du og dine har gjort rigtig meget for at få ham til at ændre kurs og at det er svært for jer at komme igennem med jeres budskab om hjælp.
Ofte er det sådan, at den der er i midt i et misbrug har rigtig svært ved at se andet end egne behov og ser tit noget urealistisk på egen adfærd. Den misbrugendes oplevelser af de samme situationer – opleves jo i en rus og dermed i et forvrænget lys.
Jeg talte i går med et par unge, som nu er stoffrie, netop om det at familiens stærke ønske til forandring, opleves som ”I kan ikke lide mig” ”jeg er ikke er god nok” ”at blive misforstået”. Det efterlader en følelse af ”ked af det-hed” og frustration, som for ”misbrugeren” er en følelse der næsten ikke kan håndteres. Så ”løsningen” på det, bliver at tage flere stoffer, så kan følelsen ikke længere mærkes.
Derfor er det ofte bedst at skubbe og lokke til forandring på en omsorgsfuld måde. En måde hvor lillebror stadig føler sig elsket og værdifuld for den han også er uden stoffer.
De fleste misbrugscentre har tilbud til pårørende og det kan være en god idé, at du og din familie får lidt professionel hjælp til at håndtere denne her situation. Her på Perron 3 hvor jeg arbejder, har vi rigtig god erfaring med at få kontakt til den unge efter forældrene har været på forældrekursus. Så det kan jeg varmt anbefale.
Bedste hilsner
Lone