Pige / kvinde15 år
Hej Brevkasse. Jeg går og leder efter nogle råd eller vejledning, til at kunne stoppe med at ryge hash. Jeg har røget stort set hele det her skole år, og jeg har nu en kæreste som er super flink og respektere jeg ryger. Men her forleden dag havde han det svært, med nogle ting der hjemme og fik så lysten til at ryge hash. Jeg vil så også lige sige han har aldrig rørt stoffer kun smøger og puff bars, jeg fik sådan en skyld følelse af at han havde lyst til at ryge det. At jeg nu vil gerne ud af det og det går ikke så godt med det pt. Jeg ryger fordi jeg kan slappe af og sove, da min ADHD og Autisme køre på ujevne skinder. Jeg sover ikke før kl 2-3 stykker hvis jeg er heldig, nogle gange så er det først kl 6 ellers sover jeg overhovedet ikke. Plus så når jeg ryger kan jeg faktisk spise noget, uden at få kvalme efter jeg har spist. Jeg er så begyndt at ryge en del her efter, jeg er startet på ADHD medicin. Da jeg for det første kan sove, og for det andet må jeg heler ikke tabe mig mere og spiser en del når jeg har røget. Jeg har en masse mere at tilføje, men vil heller ikke trække den længere. Så jeg håber der er en der måske kan komme med nogle råd eller noget vejledning, til at ku stoppe med at ryge men stadig opnå at ku sove og spise. MVH en desparat pige efter hjælp.

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Kære desperate pige
Jeg synes virkelig, det er sympatisk, at du ikke ønsker at trække din kæreste ind i et forbrug. De fleste tænker ikke på den måde, men vil bare gerne have en kæreste at ryge med.
Du skriver, at du søger råd eller vejledning til at stoppe dit hashforbrug, og det vil jeg rigtig gerne give dig, men det lyder som om, at du har brug for mere end bare nogle gode råd. Min erfaring er, at unge med ADHD/Autisme, der bruger hash som en form for selvmedicinering, har brug for mere støtte og måske et behandlingsforløb, der tager hånd omkring de andre problemstillinger i forhold til søvn og spisning.
Mit råd til dig er derfor at søge behandling gennem kommunens rusmiddelcenter. Det er gratis og ofte et rigtig godt tilbud.
Jeg tror, det er vigtigt, at du får hjælp til dine søvnproblemer og spiseproblemer, samtidigt med at du får hjælp til dit hashforbrug. Det vil de kunne hjælpe dig med gennem kommunen.
De bedste hilsner
Søren