Dreng / mand14 år
I går fandt vi ud af at min søn på 14år ryger hash. Han fortalte efterfølgende at han har gjort det de sidste 3 måneder, men åbenabrt “kun” 6-7 gange. Han startede med puffbars, snus og smøjer for ca. et havlt år siden. Der kan han ikke stoppe med. Vi kan mærke at han har stor risiko for at blive afhængig og er meget bekymret. Han lyver også for os konstant og det med at kunne stole på ham er bleven meget svært. Jeg er i telefonisk kontakt med en socialrådgiver men det eneste jeg får af vide er, at jeg skal komme i dialog med ham. Men han taler ikke med mig. Derfor siger rådgiveren jeg skal ændre min tilgang til ham. eller finde en anden voksen der kan får tilgang til ham. Jeg aner dog ikke hvordan. Vi har altid sagt at han kan fortælle os alt, men enten siger han ingenting eller lyver iskoldt over for os. Det er så svært og jeg er så bang for at han ryger endnu mere i den onde spirale. Hvad kan jeg gøre?

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej Forældre
Tak fordi I skriver hertil. Det lyder til at jeres søn år allerede nu er meget afhængig af nikotinen og indtager det i forholdsvis store mængder. Han må anskaffe det illegal da Puffbars er ulovlig i dk.
Jeg tænker at jeres bekymring omkring ham er begrundet og vigtig at indgå I kan lave et trygt rum at snakke sammen i, både om hverdagens ufarlige ting men over tid være nysgerrig p alt det andet. Det kan være svært at få lavet det trygge rum og det kan være godt med hjælp og støtte udefra så måske skal I kontakte skolen og høre dem efter hvordan de oplever ham i hverdagen, både fagligt og socialt. Ligesom SSP kan være nyttige at inddrage til en dialog omkring Puffbars og kender til hvor der er hjælp at få til at få en snak om tobak og hash stop.  hvis der er brug for mere hjælp til ham og jer kan I kontakte børne familie afdelingen som i alle kommuner har et tilbud til unge og deres forældre. Når tingene køre lidt skævt af den ene eller anden årsag.
Jeg vil ønske jer alt held og lykke og det er dejligt at I som forældre reagere så hurtigt på den udfordring I oplever ved jeres søn.
Løkke