Pige / kvinde
Hey.. Jeg er en pige på 16 år, som er blevet forelsket i en sød fyr, og vi har så haft noget kørende længe.. Han ryger hash og tager stoffer osv. Han lovede mig at han ville holde sig fra det, da han var "stoppet" sagde han.. Men en Mandag, hvor jeg skulle sove hos ham, så kom der pludseligt nogle af hans venner på besøg og de begyndte at drikke,ryge hash og tage nogle forskellige piller.. Han blev underlig, vred,voldlig, og var bare ikke sig selv. Jeg snakkede med hans bedste ven, som sagde at jeg skulle tage hjem, da jeg ikke skulle opleve mere.. Så jeg informerede min fyr om det, og han begyndte at græde og løb efter mig, men hans bedste ven stoppede ham og de var ved at komme op at slås, fordi at hans bedste ven holdte ham tilbage, for jeg var virkelig grædefærdig.. Jeg lå hele natten og græd.. Han sagde undskyld dagen efter og han lovede at det ikke ville gentage sig, men præcis en uge efter, så skete det samme igen, og nu aner jeg ikke, hvordan jeg skal reagere? 🙁 kan ikke lide at han bliver så voldlig og sur 🙁 og han han bryder sine løfter 🙁 Hvad skal jeg gøre?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Det er en vanskelig situation du er i. Hvis I har det rigtig godt sammen bortset fra de få gange hvor han tager stoffer, så kan jeg godt forstå at du er i tvivl.
Hvordan kan du så komme videre?
En måde at gøre det er at bruge din fantasi og prøve at forestille dig de følgende muligheder:
-Tror du at han kommer snart til at holde op med at tage stoffer og bryde sine lofter?
-Tror du at hvis du går fra ham, så går der ikke alt for længe før du møder et nyt sødt fyr du bliver forelsket i og glad for?
Hvis du tror at han kommer til at bryde sine løfter mange gange, samt at du højt sandsynligt finder en nye kæreste igen…så konklusionen må være at du skal droppe ham hurtigst muligt.
Omvendt hvis du tror at han er (snart) holdt op med at tage stoffer og lyve, og at det er usandsynligt at du møder et andet fyr du bliver så forelsket i, som du er i ham…så konklusionen må være at det er værd at prøve lidt mere med ham.
Så længe så godt…men indtil videre har jeg ikke skrevet noget som du ikke vidste…men nu, skal du komme lidt ”ud af dig selv” og prøve at tænke lidt objektivt: hvor store chancer er der for at en pige på 16 år nemt finder en ny kæreste ( og omvendt, hvor fornuftigt er det at en pige i den alder skal ”arbejde” for at holde fast i et forhold som er problematisk?). Og så, hvor store sandsynligheder er der for at en person som har brudt sine løfter en del gange, lige pludseligt holder op med det?
Man skal lære mange ting om parforhold og kærlighed når man er teenager. Man skal helt klart lære at ”arbejde” lidt for et forhold og lære at acceptere ens kæreste dårlige sider…men det er også enormt vigtigt at man lærer at komme ud af et forhold som ikke fungere, og mærke at det kan være hårdt… men at man overlever det.
Så…som du måske kan læse det, synes jeg ikke at det giver mening i at holde fast i et forhold hvor du bliver trist og forvirret om hvad du skal tro og gør…mit bedste bud er at du i stedet for bruger din energi på at tværtimod finde en kæreste som kan få dig til at være glad og føle dig selvsikker i dine følelser og tanker.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
God weekend
Eric