Dreng / mand30 år
HEJ.
jeg skriver angående min bror som vi har opdaget sniffer, det er noget hvidet han havde sniffet. min far havde bedte ham lave urinprøve samt blodprøver og vi venter på svarene, min bror sagde at det var første gang, men vi tror ikke på ham. hvad kan man gøre for at se om det var første gang og hvordan vil du råde os behandle ham?

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Tænker der kan være tale om et af feststofferne, for eksempel kokain eller måske mere sandsynligt amfetamin eller et lignende produkt. Problemet med disse stoffer og en evt. test, er at hvis I tager testen efter nogle dage, så kan stoffet måske være skyllet ud af kroppen, så hvis han for eksempel kun tager stofferne i weekenden. og I så tager en test tirsdag eller onsdag, så kan stoffet måske være ude af kroppen.
Det er også svært at tage en test, og samtidig være sikker på at den viser det rigtige resultat. prøv evt. at læse på denne side fra Helsingung.nu http://www.forældrebackup.dk/site/Foraeldrebackup/Er_du_bekymret/Snak_eller_stoftest/
Det allervigtigste I kan gøre er at sørge for at han kommer til at tale med nogle professionelle, så stil krav til ham om at han besøger kommunens behandlingstilbud for unge. Her kan I også selv få en snak og finde ud af hvad de anbefaler jer at gøre.
mhv
Flemming