Spørgsmål i Brevkassen d. 19.9.2012

hvad skal jeg gøre

KategoriAlkoholAmfetaminAngstBlandet med alkoholDepressionEnsomhedFeststofferKokainMDMAStoffer og abstinenser
Se svar
kommentar

Spørgsmål fraPige / kvinde

Hej.
Jeg er en pige på 17 år med en god familie omkring mig, gode venner gode muligheder osv. Jeg har altid haft succes med alting og aldrig haft det svært ved noget. For halvandet år siden røg jeg ned i et sort huld, det var ligesom om min gnist forsvandt. Men det sidste halve år er det gået op ad bakke, alligvel med nogler uger eller dage hvor jeg er helt nede igen uden grund. Jeg har aldrig nærmet mig stoffer før, men når jeg går i byen, bliver fuld og så ryger ned i et sort huld skal jeg bare have stoffer, det er lige meget hvad. I en kort periode tog jeg stoffer hver weekend, men fik mig selv hevet væk derfra fordi jeg var så utrolig ked af det dagene efter, jeg græd og vidste ikke hvad jeg skulle gøre af mig selv. De sidste tre uger har været rigtig gode, jeg har været helt oven på, og det har bare været så rart! Men af en eller anden grund, da jeg var i byen i lørdags kunne jeg ikke få mit humør op og jeg følte mig ensom og hvad man nu typisk gør og jeg styrtede til stofferne igen. Og nu er jeg igen rigtig rigtig deprimeret og VRED på mig selv. Jeg kan ikke tage mig sammen til noget, min krop er helt nedbrudt og også mit sind. Jeg kan ikke styre mig selv når jeg bliver fuld og ked af det på samme tid og jeg er så bange for at jeg vil gøre det igen. Hvad skal jeg gøre for at det ikke ender galt?

Skrevet af: Susan

Svar fra psykolog Eric Allouche

Hej Susan

For at besvare på dit spørgsmål, så synes jeg at du kan gøre to forskellige ting.

Den ene ting er at undgå de situationer som får dig til at tage stoffer, og ud fra det du skriver virker det til at du tager stoffer i meget bestemte situationer: når du er til fest, er fuld og føler dig ensom og ked af det. Hvis det hænger sammen på den måde, så skal du sørge for kun at tage til byen med venner eller veninder du har det godt med, så er du næsten sikker på at du ikke vil føle dig ensom…og så skal du lade være med at drikke (eller i det mindst, drikke så meget at du bliver fuld). Hvis du på trods af det får det dårligt i løbet af aften, så skal du have en plan B hvor du kan gøre andre ting end at tage stoffer. F.eks kan du aftale med nogle gode venner, dine forældre m.m. at hvis du ringer til dem når du er i byen, så skal de komme og hente dig og/eller have tid til at være sammen med dig resten af aftenen.

Den anden ting du kan gøre er at finde ud af hvorfor du fik det lige pludseligt dårligt for halvandet år siden (samt hvorfor du kan få det lige pludseligt dårligt når du er i byen). Man falder ikke ned i en sort hule uden grunde. Når du har gjort det, så prøv at se om det er noget der kan behandles, og hvis ja, så synes jeg at du burde opsøge behandling. 

Endeligt kan jeg fortælle dig at det er en meget almindelig bivirkning for opkvikkende stoffer (kokain, ecstasy, amfetamin, o. lign) at man bliver træt og deprimeret dagen efter at man har taget dem. Og når du nu føler disse bivirkninger så voldsomt, så kan jeg kunne anbefale dig til at holde dig lang væk fra lige præcist disse stoffer.

Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt.

Mvh
Eric

""

0 kommentar

Skriv en kommentar

Relaterede spørgsmål

Pige / kvinde16 år

Måske psykose

Hej brevkasse, jeg har røget cirka 5 gange i hele mit liv med langt tid mellem hver gang, her for 5 dage siden tog jeg et par sug af en joint og nu føler jeg stadig rusen bare mildere, jeg får tit ...
Pige / kvinde20 år

mdma og skelen

hej havde læst i bl.a. havde nogle læger som rådgivere, derfor spørger jeg her. jeg har taget mdma et par gange i løbet af året, men de sidste to gange har jeg skelet fuldstændig ukontrollerbart. m...
Pige / kvinde21 år

Kan man blande ADHD medicin med coke?

Hvis man tager ADHD medicin ( elvanse ) for en adhd diagnose, kan der så komme alvorlige konsekvenser hvis man tager coke oven i, bare en enkelt gang? Hvad ville der ske? Hvad hvis man stoppede ADH...
Se flere spørgsmål >