Pige / kvinde19 år
Hej. Jeg er en pige på 19 år.
jeg har et problem med, at jeg konstant misbruger et eller andet. Da jeg var 5-11 år var det mad, jeg spiste indtil jeg fik atvide at jeg var ved at blive overvægtig. Derefter gik jeg over til at skære i mig selv. Mest af alt for at få opmærksomhed fra min omgangskreds. Men til sidst blev det en ting som jeg ikke kunne styre, en ting som jeg skulle gøre for at gå igennem dagen.
Da jeg så endelig fik den vane stoppet og jeg var omkring 15-16 år begyndte jeg at drikke, det var som de fleste teenagere mest i weekenden. men da jeg så blev 17-18 år blev det mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og i weekenderne også. hvor jeg så lavede det jeg kaldte en “pause” om søndagen. Jeg kom dernæst på et misbrugscenter til en sammentale 1 gang om ugen. Men stoppede det hurtig, da jeg ikke var klar til at sidde face-to-face og snakke om mine problemer.
Nu er jeg så 19, og jeg drikker stadig meget i weekenderne, men mit størreste problem er at jeg er gået over til at misbruge panodiler, iprener og andre smertestillende midler. Jeg ved ikke om jeg bare SKAL have et misbrug, eller hvad der lige sker. Der sker tit af jeg får det bedre med mig selv når jeg har drukket eller taget piller. Men bagefter fortryder jeg det.
Jeg håber i kan hjælpe mig lidt.
Kærlig hilsen M

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
logo-netstof
Kære M
Først og fremmest er det vigtigt for mig at fortælle dig, at jeg ikke tror på det med “en gang misbruger altid misbruger”. Jeg tror på, at mennesker typisk misbruger, fordi de i perioder af deres liv “flygter” fra problemer, der er svære at håndtere. Som du selv beskriver, får du det umiddelbart bedre, når du har drukket eller taget piller, samtidig er du dog klar over, at det ikke er en holdbar løsning på den lange bane.
Du fortæller, at du har nogle problemer, som du ikke lige på nuværende tidspunkt er klar til at tale med en om face-to-face.
Måske kunne du skrive med en SMS til vores rådgiver her på netstof.dk eller du kunne finde og kontakte dit nærmeste kommunale tilbud lige her.
Der er ikke nogle mennesker, der “bare SKAL have et misbrug” og jeg er overbevidst om, at du kan slippe ud af dine tilbagevendende misbrugsproblemer, hvis du bearbejder de problemer, der ligger bag misbruget.
Du fortæller, at du på et tidspunkt var ved at blive overvægtig og at du formåede at vende denne uheldige udvikling. Du fortæller også, at du var i stand til at holde op med at skære i dig selv. Derudover har du reduceret et næsten dagligt alkoholforbrug til et weekendforbrug. Alt dette får mig til at tænke, at du har viljen og evnerne til at få gjort op med de mekanismer, der sender dig ud i forskellige former for misbrug.
vh.
Søren