Dreng / mand
hej.
jeg er en dreng på 20 år og jeg går med dette kæmpe problem/ dilemma.
For lige at risse op hvad det er vi har med at gøre kommer der lidt lidt '' baggrundsformation. ''
*der har altid været alkohold problemer i min farmien ( på min mors side )
* min mor er alkoholdker og står ved det men. er ikke stoppet
* min mor er skilt for 5 år siden og min far. har fundet en ny kæreste.
*jeg bor ikke hjemme men gør min søster på 16 år
nu så til selve mit problem, Fordi jeg har i gennem 2års tid kunne stå på sidelinjen og følge med i min fars alkoholiske udvikling. Han har altid drukket øl og andre sager med måde, men her inden for de sidste år har det virkeligt taget fart, han drikker i smug og gemmer Whiskey flasker rundt omkring i huset. Han siger han lige skal nogen små ærner rundt i byen, og når jeg så følger efter ham viser det sig han skal ned på havnen og drikke med sig selv. Min far kan os finde på at forsvinde i nogle dage for at drikke også sover han på sit arbejde, han har en familie bestående af min søster, hans kæreste og hendes to børn som ikke bor hjemme. Hans kæreste har flere gange taget ham i at drikke i smug og det samme har mig og min søster, det er kommet så langt ud for ham nu at han ikke kan gennemfører en simpel familie middag uden han skal drikke unaturligt meget. Han afviser blankt at der er et problem og bliver ked af det når vi prøver at snakke med ham. Han har været på antabus tre gange men hver gang undlader han at tage den og drikker videre i smug. Vi er kommet der til nu hvor vi står magtesløse tilbage og ikke ved hvad vi kan gøre fordi han vil ikke hjælpes. Jeg er villig til at gøre hvad som helst.
Derfor skriver jeg dette i håb om at en kan fortælle mig hvad der skal til for at stoppe en mand der er godt i gang med at grave sin egen grav.
Mvh Sichr.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Jeg vil gerne skrive det super tydeligt…uden at det virker hårdt eller opgivende: man kan ikke hjælpe en person som ikke ønsker at modtage hjælp.
At tro at du kan gøre noget for at få din far til at holde op med at drikke er noget af det værste du kan gøre mod dig selv om mod ham.
Mod ham, fordi du vil sættet ham i en situation hvor han vil komme til at skuffe dig regelmæssigt, og for dig, fordi hvis det mislykkes, så vil du tænke at det er fordi du ikke har gjort nok, og så vil du bebrejde dig selv.
Så, opfodre din far til at søge behandling…også hvis han ser trist ud, men sørg især for at skærme dig og din søskende når han er påvirket af alkohol.
Det betyder ikke at du skal være hårdt ved ham, du kan, hvis du vil, være en sød og kærlig søn, men du skal sørge for at det ikke er dig som kommer til at betale prisen for din fars (eller din mors) alkoholproblem.
Og så vil jeg gerne anbefale dig til at tage kontakte til TUBA (www.tuba.dk) . Det er en organisation som har specialiseret sig i at hjælpe folk som er vokset op i en familie med misbrug, og de vil sikkert kunne hjælpe og støtte dig og sine søskende.
Held og lykke med det.
Eric