Pige / kvinde21 år
Hej, jeg er en pige på 21 år jeg fik røget en joint, og mener det er skunk, manden sagde den var blot normal stærk som solgte mig den, (det er ikke hash) for jeg så de grønne klumper og hash er brune plader(klumper) det som skete var at jeg kunne ikke mærke noget som helst de første 5-10 minutter, lige pludselig kunne jeg mærke noget ske, jeg kunne ikke se normalt, prøvede at gå væk fra venner men kunne mærke jeg skulle sætte mig ned, alt blev (sort) jeg kunne ikke høre noget, kun svagt at min ven snakkede til mig, jeg fik kold sved, og ville ikke åbne øjnene. Det varede sådan ca i en halv time, hvor jeg bare ikke kunne rejse mig op eller noget andet. Jeg fik ikke nogen positiv virkning, kun ren helved, hele den aften blev ødelagt og jeg var ikke mere værd den aften. Dernest ondt i hoved og jeg gik i seng. Jeg har prøvet to gange nu og samme virkning begge gange, fuldstændig på samme måde. Hvad er det jeg oplevede der?? Og kan min krop overhovedet tage at jeg ryger det.?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej 21-årig
Tak for dit brev – jeg synes godt nok det lyder som meget ubehagelige oplevelser du har haft.
Skunk er blevet meget stærkt de sidste 10-15 år og det betyder at den mængde THC du inhalerer i en enkelt joint er alt for meget. Så det der skulle være en hyggelig rus, bliver noget der ligner en forgiftning. Det er sådan, at nogle mennesker tåler ikke cannabis særlig godt. Jeg selv er faktisk en af dem. Da jeg var ung og cannabis endda ikke var så stærk som i dag, havde jeg ligesom du, meget ubehagelige oplevelser som gjorde at jeg sat stivnet en hel fest igennem og ventede på at rusen skulle gå over. Og ja, aftenen var ødelagt. Jeg prøvede nogle gange med samme virkning hver gang, så besluttede mig for at cannabis ikke var noget for mig.
Det kunne lyde som om du heller ikke tåler cannabis særlig godt. Hvis jeg var dig, ville jeg beslutte mig for at joints/cannabis ikke er noget for mig 😉
Bedste hilsner Lone