Dreng / mand20 år
Hej Jeg er en ung mand, som inden længe skal ud og rejse med nogle venner. Jeg har i den forbindelse tænkt over, hvor vidt man kan blive tilbageholdt i lufthavnen, hvis man er under indflydelsen af euforiserende stoffer. Ville man eksempelvis godt kunne spise en lille mængde svampe lidt inden, og stadig slippe uhindret igennem security? Har selvfølgelig ingen intentioner om at smugle hverken det ene eller det andet med i flyet. Det er såmænd bare for en sjovere flytur.

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Det er jo rigtig svært at svare på. Hvis du ikke opføre dig underligt og ikke vækker opmærksomhed, så går du nok lige igennem uden problemer. Hvis du begynder at opføre dig underligt, så kan det være, at du bliver tilbageholdt. Jeg har engang talt med en ung mand, der blev tilbageholdt i en lufthavn i påvirket tilstand (havde spist en stor klump hash) og det var ikke en god oplevelse for ham. Jeg vil umiddelbart tænke, at det er en dårlig ide, da du risikerer at blive paranoid og dette kan tiltrække opmærksomhed, hvilket kan gøre dig endnu mere paranoid. Der er altså risiko for en ond cirkel, hvor du kan ende med at få en rigtig dårlig oplevelse.
VH
Søren