Dreng / mand18 år
Hej.
Jeg har et ønske om at prøve Lean. Blot prøve. Men jeg er i tvivl om hvilken hostesaft man skal købe. Har læst forskellige steder det skal indeholde Kodein. Men samtidig har jeg læst at Kodein-hostesaft kun kan skaffes på recept.
Er der mulighed for at man kan købe hostesaft til lean som ikke er på recept?

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Vi kan her på Netstof.dk ikke hjælpe dig med køb af Lean. Men vi kan give dig information om Lean- ved ikke om det er noget du har brug for?
Selvom det ikke er det du direkte spørger om, håber jeg det er ok for dig, at jeg sender dig lidt information med i mit svar her. Lov mig at skriv tilbage, hvis du har brug for mere.
Det er rigtige at hostesaften er receptpligtig, det er fordi, at tager man for meget, kan det skabe afhængighed og være meget sløvende. Lean indeholder et stof, der omdannes til morfin- så tager du Lean, er der en risiko for at man får en overdosis.
Der er bivirkninger ved at tage Lean. Du kan blive tør i munden, blive sløv og søvning og ved høj dosis, kan du få synsforstyrrelser og føle dig forvirreret og svimmel. Ved en overdosis kan du stoppe med at trække vejret. Bivirkningerne bliver strørrer og kraftigere, hvis der er alkohol indblandet.
Pas på dig selv, Helle