Pige / kvinde15 år
Hejsa
Jeg er en pige på 15, som indenfor det sidste halve år er begyndt at ryge en smule hash og skunk med jævne mellemrum.
For nogle måneder siden havde jeg en dårlig oplevelse med at ryge. Det gjorde ondt i hele min krop og jeg kunne hverken snakke eller bevæge mig. Det lidt svært at foklare, men jeg var meget tæt på at være bevidstløs. Jeg kunne høre alle omkring mig, men jeg kunne ikke komme i kontakt med dem. Jeg hallucinerede og brækkede mig virkelig meget. Dagen efter havde jeg det bedre, men jeg havde dog fået feber.
Efter den oplevelse har jeg holdt mig fra at ryge indtil tidligere i denne uge hvor jeg prøvede det igen. Jeg havde det ikke som sådan dårligt, men efter et par dage er jeg begyndt at få nogle vejrtrænkningproblemer. Det kommer lidt ud af ingenting, hvor jeg lige pludselig har meget svært ved at trække vejret. Jeg begynder at gispe efter vejret og det begynder at snurre i mine arme, hænder og mit ansigt. I går tog det godt 20-30 minutter for mig at få styr på min vejrtrækning igen og efter kommer hovepinen
Mit spørgsmål er om mine vejrtrækningsproblemer kan skyldes at jeg har røget, og i så fald om det går over igen på et tidspunt og hvornår? Jeg har ikke haft det sådan før i tiden og er derfor lidt bekymret for om det kan være noget alvorligt

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Hash og skunk kan sagtens være skyld i at du har vejrtrækningsproblemer. Dine lunger er først færdigudviklet når du bliver 20-25 år, og indtil da er de særlig modtagelige over for alt slags røg. Hvis du stopper med at ryge i en periode på ca. 6. mrd. så kan du udelukke at det er røgen der har skylden for at du har svært ved at trække vejret. Til den tid og nok også lidt før, vil dine lunger være kommet sig og dine symptomer vil være forsvundet.
For en sikkerhedsskyld synes jeg du hurtigst muligt skal kontakte din læge og få foretaget en lungetest, blot for at sikre at du ikke lider af astma eller andet.
Mange hilsner
Morten