Dreng / mand16 år
Hejsa. Jeg har et spørgsmål, vedrørende hash. Jeg forstår godt at hash påvirker hjernen, men hvad er det helt præcist der gør at man bliver "høj".

Svar fra rusmiddelekspert Thorsten Hauerslev Larsen
foto
Hej. Fedt spørgsmål 🙂
Når man bliver "høj" af cannabis, skyldes det hovedsagentligt en kemisk forbindelse kaldet delta-9-tetrahydrocannabinol (THC). THC er en cannabinoid, der findes naturligt i cannabisplanten og er kendt for sine psykoaktive egenskaber.
Når man indtager cannabis, typisk ved at ryge eller spise det(edibles), bliver THC absorberet i blodbanen og transporteres til hjernen. I hjernen binder THC sig til cannabinoid-receptorer, der primært er placeret i områder af hjernen, der styrer tænkning, hukommelse, bevægelse, fornemmelser og følelser.
Når THC binder sig til disse receptorer, påvirker det aktiviteten i hjernen og ændrer neurotransmitterniveauerne. Dette resulterer i en række forskellige effekter, der kan omfatte Gælde og opstemthed, afslapning, forandrede sanser, forvrænget tidsopfattelse, øget appetit og ændringer i hukommelse og koncentration.
Effekten af at blive "høj" varierer dog fra person til person og afhænger af faktorer som dosis, indtagelsesmetode, individuel tolerance og den specifikke cannabisstamme. Det er også værd at bemærke, at der er andre cannabinoider i cannabisplanten, for eksepmel cannabidiol (CBD), disse har forskellige effekter og bidrager til også den samlede oplevelse.
Håber at det var svar nok.
Mvh Thorsten