Pige / kvinde15 år
Hej jeg er en pige på 15 og jeg har et alkohol problem, tror jeg. Jeg drikker alkohol flere gange om ugen. Jeg drikker aldrig alene, men med mine venner. De ryger for det mest hash når vi drikker. Jeg bliver tit tilbudt at prøve, men jeg siger for dett meste nej. Jeg har kun prøvet at ryge hash et par gange. Jeg er lidt bange for at ryge det, fordi nogen af mine venner har ramt psykosen. Men når jeg er fuld får jeg lyst til at ryge hash, for at være en del af fælleskabet, men fortryder det næste dag.                                                                                                            Hvad kan jeg gøre, for ikke at ende ud i stituationer hvor jeg drikker for meget?                                                      Har jeg et misbrug? Og hvis jeg har, skal jeg så få en ny vennekreds for at skaffe mig af med mit misbrug?
På forhånd, tak for hjælpen.
Mvh
En meget frustreret pige.

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Jeg kan læse, at du har tænkt meget over dit forbrug af både hash og alkohol og er bekymret for, hvor det er på vej hen. Jeg synes virkelig, at det er nogle kloge og relevante overvejelser, som du har gjort dig.
Du skriver, at du ikke drikker alene og det er rigtig godt, at du ikke gør det. Samtidig lyder det til, at dine venner drikker lidt for meget og ryger mere hash, end du har lyst til.
Hvis du selv skal vurdere, om du har et misbrug, så skal du se på, hvordan dit forbrug påvirker din dagligdag og om det forhindre dig i at leve det liv, som du gerne vil leve. Går det for eksempel ud over skolen, dit helbred, dit humør eller forholdet til familie og venner. Selvom det måske ikke gør det på nuværende tidspunkt, så er det også relevant at tænke over, hvor dit forbrug er på vej hen og hvordan det vil se ud om nogle år, hvis du fortsætter. Ud fra min erfaring, så vil der være nogle i din nuværende vennegruppe, der udvikler et misbrug på et tidspunkt.
Du spørger også til, hvad du kan gøre for ikke at ende i situationer, hvor du drikker for meget. Det lyder på mig, som om det er svært for dig ikke at drikke, når du er sammen med de venner, der drikker meget. Jeg vil derfor råde dig til at være mindre sammen med denne vennegruppe. Hvis du har nogle venner eller bekendte, der ikke drikker så meget, så kan du vælge at bruge mere tid sammen med dem. Jeg vil ikke vurdere, om du skal skifte din vennekreds helt ud, men noget tyder på, at alkoholforbruget og hashforbruget i den vennekreds bekymre dig og ikke helt passer sammen med den måde, som du gerne vil leve dit liv på.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Vh
Søren