Dreng / mand25 år
Hej
Efter endt misbrug af cannabis er jeg i tvivl om hvornår jeg må køre bil igen, som jeg kan læse mig frem til er det 18 timer efter ikke til at spore i spyttet længere, men er der mulighed for at blive testet af politiet på den lokale politistation, da jeg ikke gider tage chancen hvis det drejer sig om at vente en dag fra eller til
mvh

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Tillykke med at du er kommet ud af misbrug, det er super godt gået. Jeg kan godt forstå du spørger, det er godt at være på den sikre side. Tommelfingerreglen siger at THC kan spores 18 timer i spyttet, 14 dage i blodet og op til 60 dage i urinen, efter et langvarigt brug/misbrug af cannabis. Politiet bruger spyt test men har mulighed for at få taget en test på et sygehus eller hos en læge, det vil ofte være en blod prøve, men jeg vil ikke afvise at de i nogle situationer også vil bede om en urinprøve.
Håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen Torben