Dreng / mand14 år
Hej jeg er en dreng på 14 år, igår prøvede jeg hash. jeg tog 2 sug og det andet prøvede jeg og indhaler men det kunme jeg ikke så hostede bare. Senre den aften drak jeg en del alkohol, og har ikke nogle symptomer som førfølgen eller at jeg bliver overvåget. men er stadig bange for om jeg kunne havde fået en hashpsykose. så mit spg er "ved noget om hvordan man ville kunne spotte en hashpsykose og om man Kan få det af 2 væs"

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for din mail.
Det lyder ikke rart, og jeg håber at angsten har fortaget sig.
Om man kan få en stofudløst psykose af to hvæs er svært for mig at svare på..Det afhænger af hvor stærkt hashen er, hvor meget man har røget før, ens sindsstemning og mange andre ting.
Det lyder som om det har udløst et og andet ved dig ved at ryge hash. En stofudløst psykose kan varer fra få timer til i sjældne tilfælde mange uger/ måneder. Typisk bliver psykosen udløst ved indtagelse af mange stoffer og ofte også andre typer stoffer. Psykosen spotter man ved at man oplever ting som ikke er virkelige. Dvs. man får svært ved at skelne mellem virkelighed og fantasi.
Hvis du, på nuværende tidspunkt ikke har fået det bedre, skal du opsøge din læge og fortælle hvad der er sket, så vil han hjælpe dig videre.
Venlig hilsen
Morten