Dreng / mand16 år
Jeg er 16 og er igang med en projekt opgave til skolen og mit spørgsmål er:
Hvordan kommer stoffer ud til forbrugerne?
Altså jeg ved allerede hvordan Hash kommer til Danmark og hvordan det kommer ud til forbrugerne, men jeg ved ikke hvordan mine 3 andre stoffer kommer til Danmark og kommer ud til forbrugerne ( De 3 andre stoffer er: Kokain, Amfetamin/Speed og Heroin)

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Heroin er i lighed med morfin, kodein og opium et stof, der fremstilles af opiumvalmuens saft. Heroinen kommer fra Afghanistan, Pakistan og Østasien op gennem Europa ad to ruter: En nordlig og en sydlig. Smuglerne bruger primært den sydlige, der også bliver kaldt Balkan-ruten, når de smugler heroin til Danmark. Balkan-ruten går gennem Tyrkiet, op gennem Balkan-landene og derfra op gennem Europa.Den nordlige rute, der bliver kaldt Silkeruten, bliver primært brugt til at smugle heroin til de andre Skandinaviske lande. Men den bliver af og til også brugt i forhold til Danmark. Ruten går gennem de østeuropæiske lande, til Baltikum og gennem Sverige.
I Danmark sker der lidt det samme som med hashen og de andre stoffer du spørger til, det bliver solgt ud i et ”forhandlernetværk” der sælger det videre i mindre portioner til de endelige sælgere, som enten sælger det direkte til brugerne eller sælger det via sms, telefon eller messenger. Derudover kan disse tre stoffer, lige som alle andre stoffer, købes via det mørke net (darknet)
Kokain produceres i Sydamerika, særligt i Colombia, Peru og Bolivia. Enten smugles kokainen direkte til lufthavne i Europa. Det er typisk lufthavne i Spanien, Rotterdam i Holland eller Hamborg i Tyskland. Herfra bliver det fragtet videre på landevejen til Danmark. I stedet for at blive smuglet gennem de europæiske lufthavne kan det også blive smuglet gennem Vestafrika. En ny tendens er, at kokainen først bliver transporteret til nordafrikanske lande, hvorfor den bliver fragtet op gennem Europa ad samme ruter som heroinen. Typisk bliver det sejlet til Tyrkiet og op gennem Europa. Det er en lang omvej, men det er for at narre fjenden, og fordi smuglerne er begyndt at samarbejde landene imellem.
Amfetamin kaldes også speed og er et kemisk fremstillet stof, der findes både i pulverform og piller. Det produceres i Holland, Baltikum (Estland, Letland og Litauen) og i Polen. Herfra bliver amfetaminen oftest smuglet i bil til Danmark gennem Tyskland, hvis det kommer fra Polen eller Holland. Hvis det kommer fra Baltikum, kan det også blive sejlet over til Sverige og derfra blive transporteret i bil. Der bliver også ind i mellem produceret amfetamin i Danmark.
Med venlig hilsen Torben