Dreng / mand21 år
Kære psykolog.
Jeg tog for 4 måneder siden for første gang LSD. Hvad jeg oplever nu er et PTSD, det kom som et chok og ud af ingenting, hvilket jeg stadig ikke kan se logikken i? Men fordi jeg havde så slemt en oplevelse med LSD'en (troede jeg skulle dø, og gå fra forstanden), har det sat et KÆMPE spor i mit underbevidsthed.
Til dagligt føler jeg: humørsvininger, nedsat lipido, følelsesløshed, paranoia, angst, som om jeg ikke er rigtig til stede, tankemylder, og tanker om at jeg er ved at blive sindsyg. Jeg prøver derudover gang på gang at teste mine sanser, for at se om de virkelig er pålidelige, fordi LSD'en ændrede fuldstændig mit sanseapparat, sidst men ikke mindst er jeg bange for at sove og mørke (for aldrig at vågne op igen).
Jeg er begyndt på CBD olie(Uden THC, har aldrig røget hash før), som hjælper faktisk en del på det, jeg troede i starten det var placebo, men jeg stoppede CBD og fik det straks værre, så jeg startede igen, og det hjalp med tankemylder. Jeg vil ikke gå ind til medicin, da det allerede er blevet en smule bedre. Umiddelbart er det en meget langsom process, og det er til at leve med, godt nok er livet meget demotiverende og deprimeret, men det går. Jeg læste dog et andet indlæg om en som havde næsten samme oplevelse herinde, og det skræmte mig faktisk endnu mere og gjorde mig sindsyg bange, fordi der blev talt om evighedstrip og ingen behandlingsmuligheder, hvilket gjorde mig bemærket på at jeg er virkelig i en sårbare tilstand. Og desto mere jeg læser om PTSD og angst, desto værre får jeg det, fordi det gør mig mere opmærksom på symptomerne, og så får jeg symptomerne, ved ikke helt hvordan det hænger sammen?
Spørgsmålet er, er der noget jeg kan gør for at komme over det her traume hurtigere? Jeg snakker regelmæssigt med psykologer, men indtil nu har det ikke hjulpet det store, jeg spiser og motionerer dagligt. Jeg har håb for at jeg blive normal igen, da jeg allerede kan mærke en forbedring, men min dårligere halvdel fortæller mig også at jeg aldrig nogensinde bliver normal igen? Men det jo bare tanker…
V.H. En traumatisk person som begik en kæmpe fejl.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Undskyld mit sene svar, men jeg har lige holdt nogle dage påskeferie et hvor jeg ikke havde adgang til internet.
Tak for dit spørgsmål. Som du skriver det, kommer det i forlængelsen af det spørgsmål jeg besvarede for kort tid siden om det samme emne.
Som jeg skrev det til den anden mand, så ja, du skal nok blive normal igen, desto mere at det virker til at du gør alle de rigtige ting for at blive helt dig selv igen.  Umiddelbart kan jeg ikke se hvad du kunne gøre mere end det du gør, for at komme ud over dit  trauma hurtigere. Måske kunne du prøve ikke tage alt det læser om PTSD, evighedstrip og lign. alt for personligt . Det er en meget kendt fænomen at når man læser om psykisk eller fysisk sygdom, får man meget ofte det indtryk at man fejler det man læser om.
Endeligt vil jeg gerne fortælle dig at din dårlige oplevelse med lsd har, på den positive side, givet dig muligheden til at få indblik og forståelse for hvordan folk som er rigtig sindssyg har det. Det er faktisk noget som er meget værdifuld som kun kan gøre dig til et bedre menneske fremover.
Held og lykke med processen om at blive helt dig selv igen.
Eric