Pige / kvinde23 år
Hej, jeg har som barn haft nogen episoder hvor jeg går blackout og ikke ved hvem jeg er og hvor jeg er, hvor jeg så efter et par sekunder bliver mig selv igen. Dengang var det meget sjovt for mig at have det sådan for det var nærmest som om at være i drømmeland jeg glædet mig nærmest til det skulle ske igen. Nu efter et par år med hashrygning er det som jeg sidder fast i "drømmelandet" . Ikke fordi jeg glemmer hvem jeg er eller hvor jeg bor men mere såen at jeg har svært ved at være i mig selv det er som om jeg er forsvundet ind i mig selv. Jeg er ikke tilstedeværende mentalt jeg kan ikke koncentrere mig jeg har svært ved at lære og huske , jeg kan ikke rigtig huske noget fra min barndom sådan rigtig. Jeg føler min hjerne kontrollere mig jeg tænker for meget over ting jeg går i dybten i ting det ikke betyder noget, jeg skal anlysere alt jeg ser møder høre på mit vej, det er vildt provokerende . Hash har på igen måder hjulpet mig, det har gjort mig deprimeret jeg tænker over så nogle underlig ting når jeg skæv hvor de andre har det vildt grinern ,men alkohol hjælper rigtig meget fordi så kan jeg sluk for den, mig og min hjerne kender ikke hinanden når jeg er stiv hvilket er det fedeste fordi jeg er så træt af den, hvilket er totalt sindssygt, hvordan kan man være træt af sin hjerne. Jeg lever et deprimerende liv

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Ja, du har ret, det er et underligt tanke "hvordan kan være træt af sin hjerne?"..og ikke mindst hvis man vender det om og tænker at ens hjerne er måske også grundigt træt af en og vil gerne sige fra.
Nu er det sådan at hvis man er træt af sin krop, så kan man købe sig til rigtig meget i vores dage og få en ny næse, nye bryster, m.m.. man kan sågar skifte sex og få nye indre organer som en ny lever eller et nyt hjerte…men indtil videre er man tvunget til at leve med den hjerne man har fået til sin fødsel. Som du skriver det, man har også muligheden for at bedøve den på mange forskellige måder…men man får ikke en ny hjerne ud af det.
Så, kan man løse det problem? Ja og nej. På den ene side, har man den hjerne man nu har og man bliver nød til at få det bedste ud af det…men på den anden side kan man træne sin hjerne til rigtig meget og på den måde ændre den. Det er lidt ligesom ham, den løber, Oscar Pistorius, som ikke har nogen ben og løber med proteser. Har er nød til at forholde sig til den krop han nu har, men han kan vælge ikke at lade sig begrænse af den. Så, for mig at se, en mulig løsning på dit problem er at du accepterer at du og din hjerne har et lidt anstrengt forhold, med i stedet for at prøve at slukke for den ( hvilket den ikke bliver glad for og vil hævne sig ved at lade som om den ikke kender dig engang imellem…), så prøv at se hvordan I kan få det bedste ud af hinanden og du kan træne den så du kan opnå de ting du ønsker dig med dit liv.
I den sammenhæng vil jeg gerne understrege at det er en rigtig dårlig idé at tage stoffer eller drikke for meget alkohol hvis man, som dig, oplever at man glemmer hvem man er, hvor man er eller lign. For mig at se er det en klar signal at din hjerne ikke bryder sig om det, og det burde du respektere. Som sagt er I tvunget til at leve sammen, og I vil få det bedre af at samarbejde og tage hensyn til hinanden i stedet for at køre "solo" hver for sig.
Jeg håber at mit svar ikke er for kryptisk og besvarer nogenlunde din mail.
Du er velkommen til at skrive igen.
Godt nytår
Eric