Pige / kvinde12 år
Hej, mit problem er sådan, at min mor har dårlig lever og når hun drikker alkohol bliver det være og hun kan være døende! Jeg opdagede at hun ikke drak for nogle uger siden, og idag så jeg ude i skabet at der var to dunke vin. Jeg blev rigtig ked af det og mit hovede kan slet ikke finde rundt i det her. Hun har sovet næsten hele dagen og kun vågnet da jeg snakkede til hende. Jeg får hjælp til mine tanker af min lærere, da dette er sket mange gange før. Men, jeg får afvide at jeg bliver for hurtig voksen og tager ansvag for hendes liv. Men er det ikke mit job? At hjælpe hende? Men jeg kan ikke få mig selv til at sige det til nogle, for jeg kan ikke unvære hende når hun er i behandling! Jeg føler mig som en dårlig datter fordi jeg ikke kan hjælpe hende, og jeg føler det er min skyld. Jeg har også flere ar fra forskellige knive, sakse og andre ting jeg har skåret mig selv med. TÆNK HVIS HUN DØR? HVAD SKAL JEG GØRE? HJÆLP MIG!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Jeg har desværre ingen gode nyheder til dig. Du kan ikke tage ansvar for dit mors liv. Ingen mennesker kan, og hvis hun vælger at drikke sig selv ihjel er der desværre absolut ingen måde at forhindre hende i det…lige gyldigt hvor meget du eller en anden person prøver. Så, nej, det er ikke dit job at hjælpe hende, og endnu mindre hvis hun ikke ønsker din hjælp. Dit job er at passe på dig selv, og så  passe på dine børn når du får nogle. Det er sådan at det er forældre som skal passe på deres børn og ikke omvendt.
Så, det du skal nu er at arbejde på at holde op med at skade dig selv og så gøre alt det du kan for at få et godt liv. Hverken dig, din mor eller nogen som helst vil få det bedre fordi du vælger at lide med din mor. Min bedste råd er at du spørger den lærer som gerne vil hjælpe dig om han/hun kan hjælpe dig med at få hjælp fra kommune. Du kan også kontakte de en (eller flere) af de organisationer som hjælper unge som enten skader sig selv eller som er pårørende af en alkoholiker. F.eks. Landsforening for selvskade http://www.lmsselvskade.dk/ eller TUBA www.tuba.dk som hjælper børn af alkoholikere.
Hvis du har svært at finde ud af hvor du skal henvende dig eller ikke får den hjælp du har brug for, så kontakt mig igen, fortælle mig i hvilken kommune du bor og så finder jeg ud af det.
Glædelig jul.
Eric