Pige / kvinde
Min kæreste og jeg (begge 35 år) fandt hinanden for 2 1/2 år siden og elsker hinanden dybt. Dengang røg han ikke hash, og han fortalte intet om, at han havde været hashafhængig i størstedelen af sit ungdoms- og voksenliv!
Der skulle gå ca 1/2 år, inden han røg sin første joint i sit forhold med mig. Dum som jeg var, røg jeg den dag med ham min første joint nogen sinde, og vi havde som sådan en sjov oplevelse sammen. Men derefter er hans hashmisbrug eksploderet, idet han ryger dagligt i lange perioder ad gangen, ca. 1/2 år. Så tager han til tider nogle ugers pauser (måske 3 x 3 uger på et år), og så er han tilbage i samme gænge.
Han ryger for 100 kr om dagen og hverken han eller jeg har råd til det! En ting er økonomi, et andet aspekt er, at jeg er så bange for at hashen kan lugtes i mit tøj! Desuden inviterer jeg sjældent gæster, da jeg er bange for, at også de kan lugte hashen.
Og jeg hopper med på den! Jeg ryger lidt, hver gang han ryger. Jeg skammer mig så meget! Det hjælper mig til at lægge låg på mine følelser, og jeg kan bedre være i rum med ham på den måde.
Han siger ofte, at han gerne vil stoppe – "nu er det sidste gang". Han påtaler, at det ikke er for sjov, at han ryger, men jeg ved ganske enkelt ikke, hvilket ben jeg skal stå på. Samtidig taler vi om at etablere os med hus og børn, men inderst inde tænker jeg på, om jeg reelt synes, at det er en mulighed?
Jeg har valgt ikke at fortælle min familie, venner eller bekendte om det her, da jeg simpelthen er så flov over det og skammer mig over at have fået mig bragt i sådan en pinlig situation – som oven i købet har varet flere år nu!
Er efterhånden ved at have regnet ud, at jeg med det samme skal stoppe med at ryge med ham, og så selv om det er ganske lidt, jeg ryger.
Hvad vil du råde mig til at gøre i forhold til min kærestes og min fremtid sammen?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Jeg vil gerne starte der hvor du også starter: du skriver at dig og din kæreste elsker hinanden dybt. Mit syn på det er at hvis din kæreste opfører sig som en god kæreste og giver dig den kærlighed og opmærksomhed man kan forvente af ens kæreste, så er hash i bund og grund kun et begrænset problem, og for mig at se er det bedre at have en god kæreste der ryger hash end en dårlig kæreste der er helt straight.
Så prøv at bruge lidt tid på at tænke på din kæreste uden at fokusere på hash. Hvis han ikke røg, vil han så være den mand du har lyst til at leve dit liv sammen med, eller vil der stadig være nogle ting som vil gøre at du vil være i tvivl?
Hvad angår din kærestes forbrug af hash, så tænker jeg, ligesom dig at kr.100 om dagen er mange penge. Hvis jeg ikke tager helt fejl, så må det betyde at han ryger ca. 2 gr. hash om dagen….hvilke er også forholdsvis for meget.
Når det er sagt, så hvis din kæreste er opmærksom på at holde nogle pauser i løbet af året, så er det et godt tegn, og hvis han kunne finde et job hvor han tjente så meget at de kr. 100 om dagen ikke længere var et problem, så kunne man sige at han havde sit forbrug nogenlunde under kontrol.
Så, med lidt velvilje kan man godt anskue din og din kærestes problem fra et lyse side.
…men desværre har det også et mørkt side…
Din kæreste siger at ”det ikke er for sjov at han ryger”. Der er ingen tvivl på at det er den værste grunde for at ryge. Hvis man ryger (eller drikker alkohol for den sags skyld) så skal det lige præcist være ”for sjov”. Ryger man ”for alvor”, så er man helt forkert på det. Hvis man har problemer, så skal man prøve at løse dem, ikke ryge på dem.
På samme måde, siger din kæreste at han gerne vil stoppe. Hvis han rigtig mener det, så skal han gøre noget ved det og ikke bare nøjes med at sige det…ellers er det bare tomme ord. Hvis han vil stoppe, så kan han gøre det, det er bare om at finde den rigtige måde eller metode. At sige at man gerne vil stoppe uden at gøre noget ved det betyder at man faktisk ikke ønsker at stoppe.
Så, alt efter hvordan man kigger på det, kan din kærestes hashrygning anskues som et forholdsvis lille eller stort problem.
Sagt på den måde, er det en ret ubrugelig konstatering…derfor vil jeg tilføje at en god måde at forholde sig til problemet er at sætte det i en tidsperspektiv: synes du at det er gået bedre eller være de sidste 1-2 år? Hvis det går bedre så er der grund til optimisme, ellers…
Men nok om din kæreste. Jeg vil gerne gøre dig opmærksom på noget som fylder meget i din mail: at du skammer dig din situation og holder ting hemmeligt.
Med mindre man er helt specielt skruet sammen, så er det hverken godt eller sundt at konstant skamme sig over sit liv og holde en stor del af det hemmeligt.
Så min råd er at du skal komme ud af det. Enten kan du vælge at sige ting som de er: Din kæreste ryger, og du ryger lidt en gang imellem, men han er en rigtig sød kæreste og det er det valg du har truffet. Eller skal du lave om på dit liv: dvs hold op med at ryge, og bed din kæreste om at holde op…eller droppe ham.
Tro mig, at vænne sig at være flov og skamme over sit liv er en rigtig god måde at ødelægge det. Så lad være med det, lige meget hvad det kommer til at koste.
Og så, til sidst, vil jeg gerne fortælle dig at jeg ikke kan undgå at tænke at der må være andre problemer end dem du skriver om: at du sjældent inviterer gæster fordi du frygter at de vil kunne afsløre at der bliver røget hash samt du ikke har sagt noget til dine nærmeste veninder, virker så overdrevet ift hvad problemet i bund og grund er (at din kæreste ryger hash) at jeg tænker at der må være andre ting som du har det svært med. Giver det mening?
Så, for at besvare dit spørgsmål, jeg synes at problemet med hashrygningen fylder så meget i dit liv at du skal sætte en ramme for din kæreste. Det bedste er at han holder op med at ryge, men mindre kan også gøre det. F.eks at han kun ryger udenfor jeres hjem, eller kun ryger i weekenden, eller noget lignende som du kunne leve med, som kunne passe med i dine tanker om at få børn…og som du kunne sige til dine venner og familie uden at skamme dig. Kan du/I ikke nå til sådan en løsning, så ser din fremtid med din kæreste ikke specielt god ud.
Jeg håber at mit svar giver mening.
Skriv igen hvis du er i tvivl.
God weekend
Eric
""