Pige / kvinde
Hej,
Jeg er en pige på 21 år. Jeg bor stadig hjemme ved mine forældre, men til marts flytter jeg til en anden landsdel for at bo sammen med min kæreste og studere.
Igennem de seneste 5-6 år har mit far drukket utroligt meget – hovedsageligt i smug, men ifbm. at jeg er blevet ældre er det gået op for mig hvor slemt det er. Jeg har før konfronteret ham med det, for det meste bliver han bare stille, eller går sin vej. Han har tidligere sagt til mig at det er fordi han og min mor har mange problemer, og han ved at drikke glemmer deres problemer. Mine forældre skændes rigtigt meget når min far er hjemme (dvs. når han ikke arbejder, eller laver noget andet – nogle gange kører han bare uden at sige noget)
Jeg har før sagt til ham at jeg gerne vil hjælpe ham med at finde nogen at snakke med omkring det, men det har han afvist.
Når nu jeg flytter er jeg bange for det hele bare kommer til at gå ud over mine to søskende, på 18 og 13. Jeg føler faktisk et ansvar for at blive hjemme, og beskytte dem imod ham når han er fuld.
Ifht. til mig selv kan jeg mærke at det har påvirket mig på den måde at jeg går i baglås når jeg møder fulde mennesker, og derfor går jeg sjældent selv i byen, eller til fest.
Jeg ved helt ærligt ikke hvad jeg skal gøre, går med en masse bekymringer fordi han drikker som han gør.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Det problem du beskriver i din mail har mange forskellige aspekter, lad os tage dem hver for sig og se hvordan de kan løses.
For at starte med det vigtigste: hvad kan du gøre for dig? Det er en meget almindelig ting at børn af misbrugere reagere til deres vanskelige situation ved at udvikle en slags ”super-sensitivitet” samt en ”oversansvarlighed”. Mit bedste bud lige nu er at du søger lidt støtte og hjælp hos TUBA (www.tubadanmark.dk), som er en organisation som hjælper børn af alkoholmisbrugere. Prøv at kigge på deres hjemmeside, de tilbyder forskellige former for hjælp som sikkert vil være relevant for dig.
Nu dine søskende. At du er bekymret for dem skal ikke forhindre dig i at flytte og leve dit liv. Det du skal gøre hvis du synes at situationen derhjemme bliver for dårligt er at ringe til din kommune og bede dem om hjælp. Kommunerne har en særlig pligt til at hjælp børn under 18 år.
Hvad angår din far, så kan det godt være at problemerne med din mor er en af de årsager som får ham til at drikke…men det er ikke en undskyldning for at gøre det! Livet er fuldt af problemer og glæder… sådan er det bare. Hvis alle gik rundt og begyndt at drikke eller opføre sig dårligt hver gang de bliver konfronteret til et problem…så vil livet på jorden være et helvede. Når man møder problemer, så prøver man at løse dem… og kan man ikke det, så det mindste man kan gøre er ikke at lade det gå ud over andre mennesker. Så, lad være med at prøve at hjælpe ham og i stedet for sæt grænser og krav på jeres samvær. Hvis han er ok, så vær sammen med ham så meget som du har lyst til, men hvis han er dum eller fuld, så undgå ham og nægte at blive en del af hans problemer med din mor eller med alkohol.
Og så, i den sammenhæng, synes jeg at din mor er meget fraværende fra din mail. Hvordan kan det være at hun ikke mere aktiv ift at hjælpe dig og din søskende?
Så, for at opsummere: søg hjælp i f.eks TUBA, lad være med at prøve at hjælpe din far, får din mor i gang, og prøve at hjælpe din søskende uden at det gå ud over dit liv.
Lyder det som en fornuftig plan?
Skriv igen hvis du er i tvivl.
Held og lykke
Eric