Pige / kvinde
Hej..
Jeg har lige brug for at høre det her fra en anden end mig selv..
Da jeg begyndte at komme sammen med min kæreste, vidste jeg godt at han havde taget stoffer før (flere forskellige slags), for han fortalte det selv til mig. Men han sagde dog også, at han var stoppet. Efter ca. to måneder havde han så alligevel gjort det igen. (kokain) :s
Og der var en dag hvor vi var til fest med hans venner, hvor han sagde til mig, at hvis ikke jeg havde været med, havde han gjort det den aften også..
En anden ting er, at han kører for en af sine venner, som jeg tror sælger det, og jeg er så urolig for at de på et tidspunkt bliver stoppet og at han så også bliver taget for det.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal bære mig ad med det her, for har virkelig ikke styr på sådan noget med stoffer.
Mest fordi jeg jo ikke helt ved om han faktisk er stoppet/prøver, eller om han bare gør det i skjul? For snakkede med en fra min klasse, som siger at kokain er noget af det mest vanedannende og er svært at komme ud af?
Ved ikke rigtig om du kan hjælpe, men har bare lige brug for at falde lidt ned, for gearer mig selv op hver gang jeg tænker på det..
Hilsen mig..

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej
Du må undskylde at det tog mig så lang tid at besvare din mail.
I forhold til dit problem med din kæreste, så har jeg efterhånd dannet mig en fast holdning til den slags situation.
Man kan aldrig vide om ens kæreste tager stoffer, drikker eller gør andre ting man ikke bryder sig om. Begynder man at kontrollere og lede efter alle mulige små tegne (f. eks, om han har røde øjne, om han ikke har sovet i lang tid, om han bruger mange penge på usynlige ting, osv), så kan jeres forhold hurtigt komme til at ligne en blanding af en politiafhøring og et sindssygehospital.
Så, mit udgangspunkt er at du skal være fuldstændig ligeglad om han tager stoffer, drikke, m.m. eller ikke. Men i stedet for skal du fokusere på en ting: Er han en god kæreste (f. eks er han kærlig, opmærksom på dig, nærværende, stabil, m.m.)? Hvis ja, så er det i bund og grund lige meget hvis han tager stoffer. Og hvis han skulle gøre det, så kan du betragte det som hans ”frirum”…Omvendt, hvis han er en dårlig kæreste, så hjælper det ikke ret meget at han er fuldstændig clean.
Og så, hvis dine kæreste begynder at tale om de stoffer har taget eller har tænkt sig at tage, og at du ikke har lyst til at høre om det, så skal du ikke føle dig tvunget til at høre om det. Du kan bare sige til ham på en sød måde at du bryder dig ikke om at høre om det og helst vil være fri for at han snakker om det med dig.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
Mvh
Eric