Pige / kvinde23 år
Hej!
Jeg har aldrig haft stoffer inde på livet, har egentligt være ret skærmet fra den verden. Min kæreste havde gennem de første 8 måneder løjet om at han engang i mellem tog kokain når alle dregene var samlet. Det væltede min verden, at han han løjet og at han var den "type" som jeg aldrig have haft noget med at gøre før. Jeg accepterede det, det var jo ikke jordens undergang at det skete engang i mellem…
Men nu hvor vi er flyttet sammen osv, ligger jeg stadigvæk med mange tanker (drengegruppen er på en sommerhustur). De er 30+ år, og jeg tænker bare om ikke snart de skulle komme videre? Men jeg er jo egentligt også bekymret for min kæreste, hvordan han er når han tager kokain. Hvordan kan jeg lære at leve med det, at de tager det en gang i mellem(1 gang hver anden måned-ish) når jeg har været skærmet fra det hele mit liv…???

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej med dig
Tak fordi du skriver til os.
Løgne er noget af det værste i et forhold fordi det er så svært, at få genskabt tilliden til hinanden. Især her, hvor det går imod mange af dine egne værdier og en adfærd du ikke kan identificere dig selv med.
Det lyder til, at det er et fast ritual de har når de alle er samlet. Til trods for, at han ved hvordan du har det med det, så forsætter han. Gad vide om du kan mærke det på hans humør når han kommer hjem? Er han kort for hovedet, har lettere ved at blive irriteret, er træt, eller overfrisk? Og hvad siger han selv, at kokainen gør for ham? Er det noget han vil lave om på, eller er han godt tilfreds med sådan som det er nu?
Jeg tænker ikke, at du skal lære at leve med det som du har været skærmet fra hele dit liv.
Du skal gøre op med dig selv, om det er sådan en mand du vil have? Eller om han skal stoppe med det for, at I kan blive sammen. Frygt og løgne hører ikke til i et forhold. Det bringer aldrig noget godt med sig og lige her er det helt ok, at sætte grænser for, hvad du vil være med til.
Men det er en svær at snak, at skulle tage fordi du bliver nød til, at sætte ord på dine tanker og følelser og din frygt. Måske vil han negligere det du siger fordi det for ham ikke er et problem, men I skal være enige om, hvordan I forsætter herfra.
De bedste hilser og held og lykke med det hele.
Løkke