33 år
Kære jer
Min kæreste har et hashmisbrug, som han er i gang med at trappe ud af selv.
Han har haft misbrug de sidste 17 år – og har været stoppet i perioder, men er altid kommet tilbage til at have et misbrug. Med misbrug mener jeg, at han skal ryge hver dag.
Han har lovet, at han vil stoppe, men insisterer på, at han kan få et såkaldt normalt forhold til det – sammenlignet med mit forbrug af eksempelvis alkohol – altså engang imellem når det lige passer – han forestiller sig, at han kan holde det på en gang om ugen.
Min erfaring (med alkoholmisbrugere) er, at det kan ikke lade sig gøre, når man først har været ude i misbrug igennem længere tid. Men jeg har ikke stort kendsakb til hashmisbrug, kan dog forstå at det er mere en psykisk afhængighed end en fysisk. Måske det gør en forskel?
Jeg ville have det fint med (og være glad på hans vegne) hvis han kunne have et normalt forhold til det, men er bekymret for, at det gang på gang vil gribe om sig og resultere i konstante diskusioner omkring, hvornår han "misbruger" igen.
Hans misbrug har ikke på noget tidspunkt været så stort, at han ikke har kunnet fungere og eksempelvis passe sit arbejde – af sammen grund (og måske ikke så overraksende) synes han ikke problemet er så stort.
Mit spørgsmål er: kan man få et normalt forhold til hash efter mange år med misbrug? I så fald, hvor længe anbefales det, at man er "clean" før man forsøger sig med sit normale forbrug?
Håber I kan hjælpe eller formidle kontakt til nogen der kan. Vil hellere guides af fakta end af mine egne dårlige erfaringer.
Mvh Bodil

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Hej kæreste
Tak for dit spørgsmål – det er et rigtig godt spørgsmål – det er dog ikke så enkelt at svare på, men jeg skal forsøge.
Cannabis er afhængighedsskabende både fysisk og psykisk. Fysisk udvikler kroppen tolerans – altså at man skal have mere for at føle sig i balance. Efter 17 års brug, er kroppen dog nok landet på en nogenlunde stabil mængde, hvor indtag og udskillelse balancerer, man er kronisk påvirket og har det bedst når den balance opretholdes. Bivirkningerne vil dog stadig være der. Den psykiske del, er der hvor man ikke får tilegnet sig kompetencer til at håndtere udfordringer. F.eks. at kunne regulere sig ved ubehagelige følelser som ked-af-det-hed, frustrationer og kedsomhed. Efter langvarig brug, er det ofte svært for brugeren selv, at se og mærke forskel på, om ubehaget i kroppen er fordi man har lyst til at ryge eller om man har fysisk behov for det. Et menneske der har røget hash i mange år, vil formentlig indrette hverdagen så den fungerer i et passende niveau, og han vil hellere tage konflikter med sin kæreste end holde op.
Hvis man har været afhængig af cannabis i mange år, har man trænet/lært receptorerne i hjernen til ”at føle sig rigtig godt tilpas” når de får stoffet. Den aflæring der skal til for at blive clean, er en langvarig proces, og jeg tror det kommer an på om brugeren selv har lyst til at ændre på det eller om man gør for at gøre andre tilfredse. Hvis man stopper med hashrygningen en tid, med det formål at blive rekreativ bruger siden hen. Ja, så tror man vil indstille sin opmærksomhed på ventetid indtil man igen kan blive tilfredsstillet. Hvis man derimod stopper fordi man ikke længere ønsker at ryge, fordi der er noget andet man hellere vil, vil jeg mene at muligheden for at blive ”festryger” er større.
Læs evt. mere om cannabis bivirkninger på: https://netstof.dk/leksikon/hashcannabis eller på https://altomstoffer.dk/artikler/fra-brug-til-misbrug
Du har måske brug for en mere personlig snak omkring det der er dine ønsker til forandring og at have en kæreste i misbrug – så kan jeg anbefale dig at tage kontakt til det nærmeste Rusmiddelcenter. Der vil du helt sikkert kunne få en anonym samtale som pårørende.
Du er også velkommen til at skrive igen hvis ikke svaret her er tilstrækkeligt.
Bedste hilsner Lone