Pige / kvinde16 år
Hej,
jeg har brug for hjælp.. Min ven tager stoffer. Hårde stoffer. Han har nu 6 dage i træk taget MDMA.
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg fik ham til at sige det til hans forældre, men de virker ligeglade.
Desuden er han på aflast nogle gange, men der er heller ikke nogen der gør noget ved det.
Jeg føler mig helt alene om det her. Det føles som om der ikke er nogen der gør noget ved det! og at de bare sidder og ser på ham dø.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
p.s han er 18, og hjemmeboende

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Det lyder til, at du er en fantastisk ven der er meget bekymret for din gode ven. En bekymring du er alene om og det er svært, at gå med selv. Specielt når man som dig prøver, at ”råbe” de voksne op der er omkring ham.
Det er godt, at du har fået ham til at fortælle om sit misbrug til sine forældre og der hvor han er i aflastning.
Jeg tænker, at det kan betyde, at han deler en del af din bekymring og gerne vil have hjælp til, at gøre noget andet end, at tage MDMA 6 dage i træk.
Jeg tænker, at du har gjort alt hvad du kunne for, at få de voksne der er tæt på ham til, at lytte og handle. Men det lyder ikke til, at de kan se, hvor stort hans problem er. Du/I har givet dem mulighed for, at handle uden de har gjort det.
Hvis det er ok for din ven så kan I følges til det nærmes rusmiddelcenter og få professionelt hjælp.
Der er nogen der tager ham alvorlig og kan støtte ham i hans motivation for, at ændre på sit misbrug. Det kan være, at han gerne vil have dig med til første samtale for, at støtte ham i, at få det sagt.
Jeg vil ønske dig og din ven alt det bedste for fremtiden.
Løkke