Pige / kvinde26 år
Kære brevkasse. Dette er min første gang og jeg håber lidt på et svar. Jeg har været sammen med min kæreste i godt og vel 1 år, da vi begyndte at, date vidste jeg at han røg hash. Men allerede fra den dag, sagde han at han ville stoppe, med at ryge hash. Min kæreste er lige blevet 29 år, og ryger stadig. Hver gang jeg nævner at, det gør mig ked af det, at han ryger. Så siger han bare “det ved jeg godt, gider ikke snakke om det” Han siger gang på gang, at han vil stoppe men der sker ikke noget og han vil ikke gå på misbrugcenter for at få hjælp, pga en eks han har, som bor tæt på misbrugcenteret.. Vi har skændes rigtig mange gange, omkring dette rygning af hash, fordi jeg er træt af at pengene bliver brugt på det og hans venner kommer over for at ryge, som om det er en ryger lejlighed.. I August 2021, brugte vi min poder løn på et indskud til en ny lejlighed. Hvor han lovede ikke at ryge i den, men det gør han alligevel.. Ved ikke hvad jeg skal gøre, fordi jeg er ved at få nok og jeg skal ikke have en fremtid med en som ryger hash.. Men jeg elsker ham så højt, dog kan jeg mærke at nok er nok nu, og at jeg snart trækker stikket og flytter. Mvh. En meget ked af det pige.

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Kære meget ked af det pige
Hvor er det godt at du skriver. Det lyder til, at du er meget glad for din kæreste og gerne vil stole på ham når han giver udtryk for dit ønske om, at stoppe med hash.
Men det har vist sig, at være svære end han selv har troede og det er måske kommet bag på ham. Mange tror, at de har et forbrug af hash, hvor de selv bestemmer, hvornår de kan stoppe. Det viser sig ofte svært når de skal til, at ændre i deres rygning og det viser sig, at det er hashen der styre mere styrer dem. Det er her man går fra forbrug til misbrug.
Ang. at få hjælp eller støtte udefra, så er det meget ”magt” han giver til sin ekskæreste. Specielt når det er en konflikt i jeres forhold.  Han kan frit vælge hvilket misbrugscenter han vil have samtaler fra. Så hvis det er et problem, at hun bor tæt på så kunne han overveje et andet sted eller en anden by.
Det kunne godt lyde til, at han bruger mange ”undskyldninger” for, at få plads til sit hash og bryder en del af jeres aftaler når det kommer til røg, lejlighed, økonomi, venner og jeres fælles fremtid.
Jeg tror du skal gøre op med dig selv, hvor langt du vil gå for og med ham. Hvis han ikke ændre på sit misbrug af hash – hvad gør du så? Hvor går din grænse eller tillid til ham og kan han opfylde de drømme du har om fælles fremtid.
Jeg ønsker dig alt det bedste og husk, at man bliver glad når man er ærlig overfor sig selv.
De bedste hilsner
Løkke