Pige / kvinde27 år
Hej,
Jeg er en pige på 27 år, der skriver ind til jer da jeg har mistet overblikket og troen på, at min kæreste kan efterleve hans gentagende løfter om at lægge alkohol og stoffer på hylden.
Mit store dilemma kommer sig af, at vi har et fantastisk velfungerende forhold, vel at mærke i hverdagene.
Når det nærmer sig torsdag, fredag eller lørdag sitre det hele i ham.
Vi har så mange gange aftalt, at han skal ligge stoffer (kokain) og alkohol på hylden, da han ikke kan styre det. Når jeg siger at han ikke kan styre det, mener jeg, at jeg intet høre fra ham og han ikke kommer hjem i flere dage.
Dette resultere i, at jeg får så mange søvnløse nætter og ødelagte dage. Ydermere kommer han hjem når han knap nok kan se ud af øjnene længere og de efterfølgende dage er han ynkeligheden selv.
Jeg ved helt inde i mit hjerte at han gerne vil ændre det, vi kan have lange snakke om en bedre og mere ambitiøs og  seriøst fremtid, men denne aftale forsvinder lige så snart en af hans venner sender et billede af en øl, eller spørg hvad han skal i weekenden.
Jeg er så frustreret, for jeg er slet ikke klar til at give slip på den gode side af vores forhold, men samtidig kan jeg ikke leve et liv hvor jeg hver dag frygter weekenden.
Jeg ville ønske at jeg kunne hjlælpe ham med at efterleve de krav han sætter til sig selv, men efter så mange samtaler og alligevel ingen ændring er jeg så opgivende.
Jeg håber at i har råd eller værktøjer der kan hjælpe. Og jeg håber ikke at jeres råd er at min kæreste og min vej må skilles. For som sagt, har vi et fantastisk forhold, han er verdens dejligste menneske, men desværre er han drevet af sine lyster i momentet. Og snart er jeg tom for håb.
xx.

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære 27 årige kæreste
Tak for dit brev. Det er tydeligt at du har kæmpet med dette dilemma i lang tid og snart har mistet troen på forandring.
Du fortæller at din kærestes foretrukne stof er kokain. Det er et at de stoffer man bliver allermest afhængig af. Og det lyder som om det er det der styre din kærestes adfærd. Kokain tages ofte sammen med alkohol, og forbindes med fester og weekends. Mange unge tror ikke de er afhængige af kokain, fordi de langt hen ad vejen kan ”nøjes” med at tage det i weekenderne. Men det kommer til at styre deres prioriteringer og deres valg.
Jeg er ikke sikker på at det er dig der skal være hans hjælper i denne her sammenhæng. Jeg tror du skal holde fast i, hvordan du vil have at dette forhold skal være. Du har helt ret, det kan aldrig gå hvis han bliver ved med at vælge kokain, fester og venner hver weekend.
Jeg tror han er nødt til at søge professionel hjælp for at ændre den livsstil. Der findes landet over, tilbud om anonym behandling, netop til de unge med kokainmisbrug.
Så jeg tænker at dit redskab her kan være, at bede ham træffe et valg om, om det fortsat skal være jer to, hvis han vil det, kan du bede ham opsøge et behandlingstilbud og du kan tilbyde at gå med ham.
Jeg har selv haft mange samtaler, hvor kærestepar sammen kommer til samtaler, for at finder ud af hvordan de bedst hjælper hinanden og om de egentlig vil det samme osv. Det kan være meget hjælpsom for begge parter.
Du kan kontakte det nærmeste Rusmiddelcenter og få konkrete oplysninger.
Held og lykke til dig.
Bedste hilsner
Lone