Pige / kvinde
Hej brevkasse, Min bror på 36 år har været stofmisbruger i mere end 15 år. Han tager kokain. Han har kone og to børn. Men nu er han voldelig og slår sin kone og råber og skriger af sine børn. De bliver bange og kede af det, men på samme tid føler de en skyldfølelse og tror, at far er sur pga dem (og det er jo selvfølgelig ikke deres skyld). Børnenes mor vil ikke have ham boende hjemme længere, men hun ved ikke hvordan hun skal få ham ud. Hun er bange for, at kommunen tager børnene fra hende og hun er også bange for, hvad min bror vil gøre mod dem, hvis hun tager et sådan skridt. Hvad skal vi gøre og hvordan skal vi beskytte børnene fra deres far? Skal vi ringe til politiet? Kan man få ham i fængsel eller….?

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Hej
Tak for dit brev. Jeg synes virkelig du er en meget omsorgsfuld og betænksom søster der er bekymret både for din bror og hans familie.
Der er god grund til bekymring, ikke bare for ham, men også for hans børn, hans kone og deres fremtid.
Det lyder til, at børnenes mor gerne vil sætter grænser for hans adfærd og gerne vil, at han fraflytter deres fælles hjem, fordi hun er bekymret for hans mere og mere udadreagerende adfærd. Samt konsekvens det har for hende og børnene.
Børn kan mærke stemninger i hjemmet og selvfølgelig vil de være mærket af, at der bliver udøvet vold mod deres mor og der bliver råbt af dem. Det kan påvirke deres generelle trivsel, som måske kan ses i skole og/eller daginstitution.
Som mor er hun nødt til, at tage ansvar for sin bekymring og sikre sine børn og hendes egen sikkerhed. Og JA, hvis der er tale om vold kan man altid ringe til politiet. Dette gør også, at volden kan blive dokumenteret til evt. videre brug i sagen.
Endvidere kunne en mulighed være, at hun og børnene tager ophold på et krisecenter for, at komme væk. Der vil hun også kunne få støtte til handlemuligheder i forhold til din bror og evt. starte et samarbejde op med kommunen.
Kommunen sætter børnenes tarv højest og i dette tilfælde lyder det til, at lige nu er det hos deres mor de kan finde ro og tryghed.
Hvis moderen tager handling og gør noget for at beskytte børnene for eksempel på krisecentre/kontakt til kommunen om hjælp, så vil de med 99% sandsynlighed ikke flytte børnene. Gør hun derimod ikke noget, og kommunen bliver bekymret på grund af indberetninger, så vil der være chance for at de kunne finde på at flytte børnene. Og lige meget hvad så er moderen nødt til at gøre noget for at passe på børnene, børnenes tarv kommer over moderens og faderens tarv. Så hjælp hende til at gøre noget nu, for børnene skyld.
Hun ville også kunne få anonym rådgivning på www.moedrehjaelpen.dk.
Ønsker jer alt det bedste
Løkke