Pige / kvinde16 år
Det drejer sig om min veninde på 16 der snart har røget hash i et år. Hun siger selv hun har styr på hendes forbrug, men jeg er bange for at hun er ved at rode sig ud i et misbrug da hun ryger hver weekend og på det seneste også nogle hverdage.
Jeg giver hende altid ret i vores diskutioner, også selvom hun ikke altid har ret og det gør også at det er svært at få hende til at tænke at jeg måske har ret for en gangs skyld.
Jeg spurgte hende i foregårs om hun havde tænkt sig at stoppe med at ryge så ofte og hun svarede at det ikke skadede hende og jeg ikke skulle bekymre mig om at hun er afhængig, for det siger hun selv hun ikke er. Jeg føler bare at jeg har en smule skyldfølelse da det var mig der fik hende til at ryge for første gang og hun nu er lidt afhængig.
Mit spørgsmål er hvordan jeg får hende til at indse hvor dumt det er det hun er ved at gøre ved sig selv og at det nok er på tide for hende at mindske hendes forbrug eller helst stoppe snart.

Svar fra rusmiddelekspert Løkke Dee Vium
Godt at du skriver og hvor lyder det til, at du er en god veninde der bekymrer sig og gerne vil passe meget godt på din veninde.
Du har været med til at ryge sammen med hende en gang og det var måske en meget hyggelig aften – men det kan aldrig som i aldrig være dit ansvar om hun forsætter med, at ryge.
Så den dårlige samvittighed skal du forsøge at handel udenom. Det kan du gøre ved at sige hvad du ser og fortælle om din bekymring.
Der udover handler det mere om, at du får sagt fra. Så du evt. ikke er sammen med hende når hun har røget og at det ikke er ok, at hun ryger når du er der eller I har en aftale.
På den måde er du med til at sætte grænser for, hvad du vil være med til og på den måde kan du være med til at tydeliggøre om røgen er ved at tage magten fra hende. Og med et signal om, at du bedre kan lide at være sammen med hende når hun ikke har røget.
De bedste hilser fra Løkke