Pige / kvinde26 år
Min kæreste er afhængig af hash, og det påvirker vores fælles dagligdag og vores økonomi meget. Jeg har efterhånden været så eftergivende og svag, at jeg har svært ved at difinere mine grænser. Jeg prøver at lade være med at fordømme og stresse et stop frem, da jeg ved han selv er dybt fordømmende, men jeg er så frustreret. Jeg ved ikke, hvad jeg kan eller skal gøre. Kan ikke holde styr på, hvad jeg føler, eller, hvor jeg står. Han har så tit sagt at nu var det stop, men dagen efter røg han igen. Det har stået på lidt over et år nu, og også i perioder før det. Hvordan hjælper jeg ham bedst muligt til at stoppe? Hvordan finder jeg mig selv i det her, hvordan kan jeg sætte grænser uden at det bliver en dom over ham?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære kæreste
Tak for dit brev. Jeg kan tydelig høre din frustration og magtesløshed.
Du skriver at kærestens hashmisbrug påvirker jeres fælles dagligdag og jeres økonomi. Det lyder som om det går dig på, at du ønsker dig en anden måde at leve på. Jeg kan gætte på at du bliver mødt med insisterende modargumenter når du prøver at sige hvad du synes der er rigtigt og forkert. Det kan lyde som om du bliver manipuleret rundt i manegen, så du ikke længere ved hvad du egentlig selv mener. Der mister man nemlig fornemmelsen for egne grænser, følelser og værdier.
Det lyder som om alting i jeres forhold er kommet til at handle om hash. Han siger at han gerne vil stoppe med at ryge hash, men når det kommer til stykket er han alligevel ikke klar. Men med det erkender han sådan set, at han kan se at det er et problem. Så skal han bare forstå at det er et problem, som kun han kan gøre noget ved. Og han kan kun gøre noget ved det er vigtigt nok, hvis der f.eks. er noget andet han hellere vil. Det han ”hellere” vil kan f.eks. være jeres forhold. Derfor er du nødt at stille op for dig selv.
Du skal ikke længere forholde dig til om han ryger hash eller ej. Du skal forholde dig til de værdier der vigtige for dig. Det kan være god økonomi, det kan være et ligeværdigt forhold, uddannelse, have det sjovt eller sige til ham hvad du ønsker dig af et liv med ham.
Du hjælper ikke dig selv og du hjælper ikke ham, ved at være forstående og acceptere at livet fortsætter på denne måde. Du skal beslutte dig for det du vil, med eller uden ham. Det at stille op for sig selv, er ikke en dom over ham. Han kan vælge at go med dig og han kan vælge at lade være.
Så du skal flytte fokus fra hashen og hans eventuelle rygestop, til det du ønsker dig at livet.
Held og lykke!
Kærligst fra Lone