Dreng / mand18 år
Jeg har gennem det sidste år oplevet at min søn på 18 år har taget snus. Han startede “da alle gjorde det” og selvom vi har vendt den mange gange og jeg har informeret – rådgivet – og han selv har ønsket at stoppe er han hver gang begyndt igen – og løjet omkring det. Vi er nu kommet dertil hvor vi har talt om hvad man kan gøre for at fjerne afhængigheden – og her kommer jeg til kort. Derfor har vi i fællesskab besluttet at henvende os for at få gode råd. Det er især en ting som “jeg savner at have snus pakken siddende under overlæben” der pointeres og hvor han selv foreslår at tage et tyggegummi og sætte derop. Tror desværre ikke helt det hjælper nok. Har I nogle gode råd til hvordan han og jeg sammen kan hjælpe ham til at komme ud af misbruget og før det tager overhånd med afhængigheden eller fører til mere.

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære far til 18 årig
Tak for dit brev. Det er interessant det du fortæller om snus og afhængighed. Vi oplever noget af det samme her med vores unge mennesker.
Det stof i snus man bliver fysisk afhængig af, er så vidt jeg ved nikotinen. Så i forhold til det, kan man lægge sig en nedtrapningsplan med nikotintyggegummi.
Den anden afhængighed er det psykiske, altså vanen og det at man føler sig stimuleret og at man har noget man kan ty til når man har brug for at dulme følelser. Til det kan man sætte nye strategier ind. Det kan være noget der narre kroppens følelser, f.eks. ved at spise eller drikke noget stærkt f.eks. ingefær-the eller chilli.
Jeg tænker at man kan bruge mange af de samme råd og metoder som man kan bruge ved afvænning af tobaksrygning.
Bedste hilsner
Lone