Pige / kvinde19 år
Min kæreste har taget Emma nogle gange og var helt vild med. Jeg tager ikke sådan noget så jeg ved kun hvad jeg læser og hvad han fortæller. Men nu bliver jeg altså helt forvirret over al den snak om MDMA og anbefalinger om hvordan man kan bruge stoffet og så er der nogen der er DØDE af det. Jeg mener dem der anbefaler er jo selv stofmisbrugere – kan de mon vide hvad der er klogt? Måske er det dem selv der sælger det? Jeg bliver simpelthen så bange for at miste min kæreste. Han siger at jeg skal tage det helt roligt, at der ikke sker noget og at det bare er fordi de der er døde ikke havde forstand på det.
ER det rigtigt? Hvordan kan jeg få min kæreste til at stoppe med at tage det? Hvad skal jeg gøre?

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret.
Svarene du vil få afhænger af hvem du spørger. Det er klart at hvis du spørger nogen der bruger rusmidler, så vil de give dig nogle positive svar på om det er skadeligt eller ej. Spørger du nogen, som ikke bruger rusmidler, så vil du få svar som siger det er meget skadeligt og du kan dø af det.
Allerførst er det vigtigt at sige at gode råd fra unge der bruger rusmidler, skal man tage med forsigtighed. For noget af det første du skal vide, er at rusmidlerne virker forskelligt fra person til person. Derfor kan et godt råd fra en stofbruger ikke nødvendigvis bruges af andre. Dertil kommer at du ikke nødvendigvis kan være sikker på hvad det er du køber, det aktive stof i de forskellige rusmidler kan svinge meget, alt efter udbud og pusheren. Så er der også mange unge, som på en aften blander de forskellige rusmidler ofte med alkohol, som gør virkningen mere eller mindre uforudsigeligt.
Gennerelt kan jeg sige, at MDMA jo er et opkvikkende rusmiddel, som gør dig mere aktiv og bedre i stand til at være fysisk udholdende, derfor er det, af nogen unge betragtet som et godt dansestof. Men der findes mange slags MDMA/ecstasy. Der findes også MDMA/ecstacy der giver dig lyst til at sidde i en sofa og kramme og nogen unge siger sex er det fedeste på MDMA/ecstasy. Så omkring MDMA/ecstasy er der mange ting du skal være opmærksom på, funktionen til/med at komme af med vandet (tisse) kan blive undertrykt, så du skal huske at tisse, da det kan være skadeligt til dødeligt ikke at komme af med vandet. På den anden side er det også vigtig, at du husker at drikke så du ikke kommer til at lide af væskemangel som i yderste konsekvens også kan være dødeligt. Så det er vigtigt at afpasse din væskebalance i forhold til indtag af MDMA/ecstasy i forhold til aktivitetsniveau.
Fra tid til anden kommer der nye MDMA/ecstsy varianter på markedet, som så viser sig at være mere skadelige end de "gamle" stoffer tilbage i 2001 var der nogle MDMA typer på markedet, som en 6 – 7 unge døde af i Danmark, og det ser ud til at der nu igen er kommet et MDMA produkt på markedet, som er meget skadeligt til dødeligt at indtage så der er pt. 2 døde og flere unge, der har været indlagt fordi de er gået i koma. Enkelte unge siger de har fået varrige depressioner efter at have tage ecstasy meget få gange, helt ned til en gang.
Når det er sagt, vil jeg selvfølgelig også sige at mange unge efter sigende oplever en fed rus, problemet er bare at vi de professionelle ikke kan give dig nogen garanti for hvordan det vil virker for dig og din hjerne. Hjernen er et kemisk system, som reagerer på de stoffer som vi indtager. Hjernen er et lille økosystem. og nogen gange når du roder med økosystemer, så kommer du til at gøre mere skade end gavn, og det er ikke alle økosystemer, som du kan genetablere.
Jeg tænker i forhold til din kæreste, at det er vigtigt du finder ud af hvordan du vil leve dit liv, og hvad du vil gøre med det, at din kæreste tager stoffer. For du kan jo ikke bestemme hvordan din kæreste skal leve sit liv. Find evt. en du kan vende dine tanker med. Du kan evt. kontakte et rusmiddelcenter for at få råd og vedledning om hvad du kan gøre med dit liv. Måske kunne du også foreslå, at din kæreste tager kontakt til et behandlingssted for at få hjælp til hvad han skal gøre med sit liv.
Blev du mere forvirret end klogere af mit svar, så skriv endelig igen.
mvh
Flemming