17 år
Hej:) Jeg er i behandling i psykiatrien, og de spørger mig indimellem om jeg har taget stoffer før. Jeg har taget min fars opioider (han har dem på recept, fordi han har gigt). Lyver jeg når jeg siger nej til at have taget stoffer? Tæller det som “at tage stoffer” at tage min fars opioider på recept?

Svar fra Rusmiddelkonsulent Camilla Hundahl
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål, som er rigtig relevant, da mange er i tvivl om receptpligtig medicin kan kategoriseres som rusmidler.
Er opioider stoffer?
Det korte svar er JA – det tæller som at have taget stoffer, hvis du har taget din fars opioider.
Opioider er stærkt vanedannende og afhængighedsskabende og kan bruges som ”stoffer”. Hjernen vænner sig hurtigt til opioider, da de både påvirker vores naturlige smertesignaler, belønningssystemet (velvære) og centralnervesystemet (afslappethed, døsighed og langsommere vejrtrækning). Over tid vil man udvikle tolerance og få behov for at tage en større dosis for at opnå den samme effekt.
Det er en dårlig ide at tage andre menneskers receptpligtige medicin.
Opioider og psykiatrisk behandling
…kan være en farlig kombination. Hvis det er lang tid siden du har taget din fars medicin, og det kun er sket en enkelt gang har det formentlig ikke betydning her og nu for dit forløb i psykiatrien.
Men…hvis du stadig tager din fars medicin indimellem er det vigtigt, at du oplyser om det i dit behandlingstilbud, da det kan have betydning for flere ting – herunder især – hvis du selv får udskrevet medicin fra psykiatrien da forskellige lægemidler i kombination kan påvirke og enten forstærke eller hæmme hinandens effekter.
Det er også vigtigt at du overvejer, hvordan det kan være, at du har lyst til at tage opioider og giver dette noget opmærksomhed, så du finder andre løsninger eller overvejer at få hjælp til at finde ud af, hvorfor du synes det er rart eller hjælpsomt at tage din fars medicin.
Jeg håber at du finder svaret anvendeligt og giver det lidt eftertanke. Hvis du er nysgerrig efter mere viden eller i tvivl eller bekymret omkring opioiderne, vil jeg anbefale dig at tale med din behandler i psykiatrien om det. Du kan også altid række ud efter rådgivning et sted nær dig.
Du kan følge linket herunder og finde hjælp i hele Danmark. Der findes god og gratis anonym og uforpligtende rådgivning her:
Find rådgivning og behandling nær dig – Netstof
Du er også velkommen til at skrive igen herinde, hvis du har brug for at stille uddybende eller opklarende spørgsmål.
Mange hilsner
Camilla